Två provköp av icke fabriksny telefon

Krönika: Köpa mobil – så kan det gå

Det hade kunnat hända i vilken e-handelsbutik som helst men det hände när jag handlade rekonditionerade mobiler och inte bara en utan två gånger.

Publicerad Uppdaterad

Vi ville titta närmare på hur det fungerar när du köper en renoverad telefon. Utöver att titta närmare på just hur renoveringen går till är själva köpet intressant att uppleva. Vi fick ett erbjudande om att provköpa en telefon från en aktör i branschen, då med hjälp av en gratiskod, men avstod. För att få en genuin upplevelse av hur det faktiskt går till tänkte jag att vi måste göra det själva och betala själva. Utan att leverantören vet att det här är en order till tidningen Mobil. 

När en bekant ändå behövde ny mobil och ville ha hjälp med själva köpet, att välja, betala och få hem telefonen, såg jag det som ett ypperligt tillfälle att testa i skarpt läge. Eftersom det är ett enstaka köp och inte nödvändigtvis rättvisande för varje köp så undviker jag att nämna vilken leverantör det var som fick ordern.

Det blev en Iphone 11 Pro med 64 GB lagring, ett nytt batteri och tillhörande skal. Man vet ju aldrig vad som händer. Köpet går på strax under 7000 kronor och jag får en orderbekräftelse via e-post.

Vi ville titta närmare på hur det fungerar när du köper en renoverad telefon. Utöver att titta närmare på just hur renoveringen går till är själva köpet intressant att uppleva. Vi fick ett erbjudande om att provköpa en telefon från en aktör i branschen, då med hjälp av en gratiskod, men avstod. För att få en genuin upplevelse av hur det faktiskt går till tänkte jag att vi måste göra det själva och betala själva. Utan att leverantören vet att det här är en order till tidningen Mobil. 

När en bekant ändå behövde ny mobil och ville ha hjälp med själva köpet, att välja, betala och få hem telefonen, såg jag det som ett ypperligt tillfälle att testa i skarpt läge. Eftersom det är ett enstaka köp och inte nödvändigtvis rättvisande för varje köp så undviker jag att nämna vilken leverantör det var som fick ordern.

Det blev en Iphone 11 Pro med 64 GB lagring, ett nytt batteri och tillhörande skal. Man vet ju aldrig vad som händer. Köpet går på strax under 7000 kronor och jag får en orderbekräftelse via e-post.

När inget mera hänt efter 8 dagar skickar jag ett e-postmeddelande till de jag köpt telefonen av. Vad har hänt, eller rättare sagt varför har inget hänt? Jag får till svar att jag beställt en telefon som inte finns i lager. Detta trots att jag själv letat upp den i företagets webbutik och betalat. Jag får erbjudande om att vänta på att en telefon av den modell jag vill ha ska komma in i lager, eller att avbryta min order för att få full återbetalning. Istället går jag åter in och tittar i webbshoppen, bara för att där hitta två telefoner med precis den specifikation jag söker och som jag beställt. Kundtjånst meddelar dock, när jag påpekar detta, att det är telefoner i ett annat lager och att de inte kan beblandas med min redan lagda order. Jag får helt enkelt pengarna tillbaka och lägger en ny, identisk order som den första. Den här gången kommer en telefon faktiskt fram, som utlovat. Jag hjälper den bekante igång med telefonen och allt är till belåtenhet.

Jag är inte avskräckt och ännu en bekant vill ha köphjälp. Man säger ju att en gång är ingen gång, så jag gör ett nytt köp hos samma leverantör. Om det strulade första gången går det kanske bättre nu. Två köp är fortfarande inget rättvist testunderlag, men det kan ge en indikation om hur det vanligen fungerar. Jag väljer samma telefonmodell, en Iphone 11 Pro 64 GB. Leverans till en paketbox nära bekant nummer tvås hemadress. Men nej, kanske är det ändå enklast med direkt hemleverans kommer jag på och betalar enligt instruktionerna hos fraktbolaget extra för det.

“Tack”, säger fraktbolaget. “Vi kommer att leverera telefonen till din adress.” Problemet är bara att adressen inte är den hemadress jag uppgivit vid ordern utan adressen till den OKQ8-mack där paketboxen står. Efter att ha uppmärksammat fraktbolaget på att de försöker leverera telefonen till en adress jag aldrig lämnat till dom, och viktigare, en adress där jag inte kommer kunna ta emot försändelsen eftersom ingen bor där, får jag boka om försändelsen. “Av säkerhetsskäl”, risk för bedrägerier med andra ord, får jag inte ange rätt adress, men det går till slut att byta tillbaka så paketet levereras till paketboxen.

Det slutar mer eller mindre lyckligt. När vi packar upp och sätter igång telefonen meddelar den att skärmen inte är en äkta Apple originalskärm och ett meddelande om detta visas ständigt. Efter kontakt med leverantörens kundtjänst, åter igen, får vi veta att det här överensstämmer med deras finstilta villkor och att skärmen håller kvalitet jämförbar med original. Samt att meddelandet kommer försvinna efter 15 dagar.

Med dagens höga priser på flaggskeppsmobiler och det prisvärda alternativ som rekonditionerade mobiler står för är jag fortfarande inte avskräckt och skulle utan tvekan rekommendera många i bekantskapskretsen att köpa en sådan framför en fabriksny mobil.