Annons

Hoppet står till early adopters

Krönika: När genomslaget för vikbara kommer, om det kommer

Jag har fortfarande aldrig sett en vikbar telefon i händerna på en användare.

Publicerad Uppdaterad

Jag kan nog kalla mig för en early adopter. Jag var det redan innan jag började jobba på Mobil, men givetvis har saker eskalerat sedan dess, för nu hör det ju till min arbetsbeskrivning att testa och utvärdera allt det senaste som lanseras inom vårt bevakningsområde. Prova och med kritiska ögon dra slutsatser, se om nyheterna är värda sitt pris och faktiskt tillför något. 

Ny teknik hamnar ju alltid först i händerna på de som är särskilt intresserade. Inte sällan handlar det då om tidiga versioner som kanske inte är helt färdiga och som framförallt ofta är väldigt dyra i förhållande till vad de faktiskt ger dig som konsument. Sedan sipprar funktionerna ner i lägre prisklasser och får en större potential att faktiskt locka den stora massan. Ofta är ju early adopters de som senare tipsar vänner och bekanta om att “ja, det här är ny teknik som faktiskt skulle bidra med något till ditt liv”.

Apples trådlösa hörlurar Airpods är kanske det tydligaste exemplet jag kommer att tänka på. De var i början både dyra och man frågade sig om de faktiskt tillförde några viktiga funktioner. Framförallt reagerade jag på hur de såg ut. Vem skulle vilja gå runt med sånna där, tänkte jag. De flesta blev det tydliga svaret. När jag testade lurarna första gången möttes jag både av intresserade blickar och utrop, men idag väcker Airpods ingen uppmärksamhet alls eftersom de är mer regel än undantag.

Jag kan nog kalla mig för en early adopter. Jag var det redan innan jag började jobba på Mobil, men givetvis har saker eskalerat sedan dess, för nu hör det ju till min arbetsbeskrivning att testa och utvärdera allt det senaste som lanseras inom vårt bevakningsområde. Prova och med kritiska ögon dra slutsatser, se om nyheterna är värda sitt pris och faktiskt tillför något. 

Ny teknik hamnar ju alltid först i händerna på de som är särskilt intresserade. Inte sällan handlar det då om tidiga versioner som kanske inte är helt färdiga och som framförallt ofta är väldigt dyra i förhållande till vad de faktiskt ger dig som konsument. Sedan sipprar funktionerna ner i lägre prisklasser och får en större potential att faktiskt locka den stora massan. Ofta är ju early adopters de som senare tipsar vänner och bekanta om att “ja, det här är ny teknik som faktiskt skulle bidra med något till ditt liv”.

Apples trådlösa hörlurar Airpods är kanske det tydligaste exemplet jag kommer att tänka på. De var i början både dyra och man frågade sig om de faktiskt tillförde några viktiga funktioner. Framförallt reagerade jag på hur de såg ut. Vem skulle vilja gå runt med sånna där, tänkte jag. De flesta blev det tydliga svaret. När jag testade lurarna första gången möttes jag både av intresserade blickar och utrop, men idag väcker Airpods ingen uppmärksamhet alls eftersom de är mer regel än undantag.

Om det fanns ett behov av trådlösa hörlurar av den typen, som så att säga fick bollen i rullning, kan man inte se några liknande tendenser för vikbara telefoner. Här är det alltså mera Samsung som kämpar i motvind. Trots att en handfull vikbara mobiler släppts till konsumenter har jag aldrig sett någon sådan i verkliga livet, varken i bakantskapskretsen eller ute på stan, på bussen eller liknande. Ingen. Och vi early adopters brukar ju inte skämmas för att visa upp de nya produkter vi är först med. 

Vi kan konstatera att de vikbara telefoner som Samsung släppt har väsentligt olika målgrupper och syfte. Och det gäller även konkurrenternas vikbara. Antingen har det handlat om produktivitet, multitasking och nytta (Fold) eller design utan egentliga nya användningsområden (Flip). 

För att en ny produkt ska slå igenom på bred front krävs marknadsföring och faktisk innovation. Att de nya tekniska landvinningarna faktiskt kan användas till något som konsumenterna ser verklig nytta med. För min del har den större skärmen på pappret varit den stora fördelen, men formatet i sig gör att man väldigt sällan kan utnyttja hela ytan effektivt och därmed faller också mycket av konceptet. För film till exempel, vilket skulle kunna vara ett tydligt användningsområde passar det inte.

Och ännu så länge har de få early adopters som köpt vikbara telefoner misslyckats med att övertyga fler om dess eventuella förträfflighet.