Av barn i åldrarna tre till fyra år använder 36 procent sig dagligen av en surfplatta, enligt fjolårets siffror från .SE-stiftelsens årliga rapport om svenskarnas internetvanor. Men att låta barn i väldigt låga åldrar använda sig av surfplattor är inte bra för barnens utveckling. Det hävdar Hugo Lagercrantz, barnläkare och professor i pediatrik som vid Karolinska Institutet forskat kring hur barns hjärnor utvecklas, i en intervju med P4 Kalmar.
– Vid fyra år det väl okej att introducera paddan, men inte innan, tycker jag.
Enligt Hugo Lagercrantz är för tidig introduktion av surfplattor inte bra för barnens språkutveckling, för deras emotionella utveckling eller för arbetsminnet. Först när barnen har blivit fyra år eller äldre är det lämpligt att låta barnen använda surfplattor, menar han i intervjun.
– Men vid fyra börjar man kunna behärska mer och då ska man också se till att det är en begränsad tid, och helst ska föräldrarna vara med också, säger Hugo Lagercrantz till radiokanalen.
Annons
Tittar man längre upp i åldrarna uppges mer än hälften av barn från fem år och uppåt ha tillgång till och använda sig av surfplattor, enligt rapporten.
Sherry Turkle, professor vid Massachusetts teknologiska institut i Cambridge, USA, har bland annat ägnat sig åt att intervjua föräldrar, tonåringar och barn om användandet av elektroniska prylar under den tidiga utvecklingen av barnen. Hon oroar sig för att barnens utveckling hindras och att de inte får lära sig riktiga interaktioner med omgivningen, när barnen passiviseras från det genom att föräldrarna tidigt ger dem tillgång till surfplattor och andra prylar.
-– Att lära sig om ensamhet och att få vara ensam är en grundsten för den tidiga utvecklingen av barnet, och det vill du inte att dina barn ska missa genom att du passiviserar dem med en surfplatta, säger hon i en intervju med New York Times.