Minskade intäkter för Telenor
Telenors svenska verksamhet drar in mindre pengar. Intäkterna från mobilnätet minskar marginellt medan intäkterna från fasta nätet minskar mer betydande. Mobilt bredband har bidragit till att antalet kunder ökat under senaste kvartalet.
Sveriges tredje största mobiloperatör, sett till antalet abonnenter, har idag rapporterat hur det gick under årets tredje kvartal (juli-september). Vid kvartalets utgång summerades antal abonnenter till knappt 1,84 miljoner varav 361 tusen av dessa är kontantkortskunder.
Beroende på hur man räknar har Telenor ökat eller minskat antalet abonnenter något sedan ett år tillbaka. Bakgrunden är hur antalet kontantkortskunder räknas. Oavsett hur man räknar är trenden att andelen kontrakt av de totala antalet abonnemang ökar.
Antalet kunder inom mobilt bredband har ökat. En av de främsta anledningarna till detta är operatörens affärspaket. Under kvartalets period tillkom 32 000 abonnemang inom mobilt bredband. Telenor själva uppskattar att de 1,84 miljoner abonnenterna (inklusive mobilt bredband) motsvarar 17 procent av den svenska mobilmarknaden.
Telenors mobilnät drog in 1 876 miljoner kronor under det tredje kvartalet. Det är en minskning med drygt en procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen från markbundna tjänster som innefattar vanligt bredband och fast telefoni minskade med fem procent till 940 miljoner kronor, delvis på grund av minskat antal kunder.
Sett till intäkter har Telenor en större marknadsandel än andelen för abonnenter. Andelen är 24 procent. Detta beror på en större genomsnittlig intäkt per kund än för Telia och Tele 2. Intäkt per kund och månad för mobilnätet var 274 kronor under kvartalet. Det innebär att siffran är ungefär samma som för ett år sedan.
Resultatet före skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) samt jämförelsestörande poster landade på 674 miljoner kronor. Det är en ökning om 7 procent. Detta resultatmått är ofta en kraftig försköning av det verkliga resultatet efter alla olika poster som exempelvis skatter.
En förklaring enligt bolaget till det förbättrade ekonomiska resultatet är att enheterna för kundservice, försäljning och marknad har samordnats, samt att personalminskningar har genomförts.
Omsättning totalt: 2 786 miljoner kronor (-4%)
Omsättning mobilt: 1 876 miljoner kronor (-1%)
Omsättning fastnät: 940 miljoner kronor (-5%)
EBITDA innan engångsposter: 674 miljoner kronor (+7%)
Abonnenter i Sverige vid kvartalets utgång:
Mobilt: 1 837 000 (-1%)
Fast telefoni: 225 000 (-14%)
IP-telefoni: 219 000 (+15%)
Bredband: 446 000 (-6%)
LAN: 182 000 (+0,5%)
Förändringar gäller mot samma period 2007.