-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Mobilen lyssnar på vad du ser
Genom att ständigt spela in ljud från omgivningen kan mobilen användas för att mäta medievanor och effekter av reklamkampanjer.
Att mäta hur enskilda personer konsumerar media och påverkas av reklam har hittillls varit svårt eftersom olika mediaformer har krävt sina egna undersökningsmetoder. Nu har det amerikanska företaget Integrated Media Measurement hittat ett sätt att följa enskilda personer och mäta vad de tittar och lyssnar på med hjälp av mobilen.
Mätmetoden bygger på att de som väljer att delta i undersökningarna går med på att få ett program installerat på telefonen. Programmet spelar var 30:e sekund in ljudklipp som är 10 sekunder långa. Dessa skickas till en server som samtidigt övervakar radio- och tv-kanaler och jämför ljudet från dessa med det inspelade ljudet. Deltagarna i försöket får också en bluetooth-enhet placerad i sitt hem. Dess funktion är att hålla kontakt med telefonen för att mätresultatet ska kunna analyseras med avseende på om deltagarna befunnit sig i eller utanför sitt hem.