Mobilt bredband fortsätter öka

Marknaden för mobilt bredband via turbo-3G har tagit fart ordentligt i Sverige. Bara under andra kvartalet 2008 såldes nästan 157 000 enheter, vilket är en ökning med 77 procent jämfört med samma period året innan

Publicerad Senast uppdaterad

I ovanstående siffror inkluderas alla olika former av modemhårdvara med aktiva abonnemang, som datakort, USB-donglar och laptops med integrerade 3G-modem. Mobiltelefoner med 3G är ej medräknade. USB-donglarna fortsätter att dominera volymmässigt, medan den största ökningen återfinns bland de bärbara datorerna med inbyggt stöd för mobilt bredband. Marknaden har växt stadigt de senaste åren.

- Priskampanjer och aktiv marknadsföring gav en stark ökning av mobilt bredband även under andra kvartalet 2008, säger David Larsson, marknadsanalytiker IT Research.

Samma källa uppskattar att årsförsäljningen 2008 kommer att nå 600 000 enheter.