Mobiltelefonförsäljningen ökar stort
2002 såldes 95,3 miljoner mobiltelefoner under första kvartalet. I år har 112,7 miljoner telefoner sålts. Det är kunder som vill ersätta sina befintliga mobiltelefoner med nya modeller som står för ökningen.
- Under 2003 förväntas tillgången på färgskärmar och kameramobiler explodera på mogna marknader som Västeuropa. Och vi spår att många kunder kommer att vilja byta ut sina mobiltelefoner, säger Ben Wood, Gartners huvudanalytiker för mobilmarknaden i Europa.
Möjligheten att skicka fotografier mellan mobiltelefoner förväntas också bli den tjänst som mobiloperatörerna kommer att bygga sin marknadsföring kring under året.
Efterfrågan har varit hög i alla delar av världen och de mindre mobiltillverkarna tar allt större del av marknaden.
Enligt siffrorna från Gartner ökade Nokia sin andel av världsmarknaden från 34,2 till 35 procent. Den finska tillverkaren har liksom tidigare mer än dubbelt så stor andel av marknaden som närmsta konkurrenten Motorola, som har 14,7 procent av marknaden. Enligt Gartnes analyser kan Nokia också öka sin marknadsdel ytterligare innan året är slut. Motorola kommer däremot att få kämpa med Samsung om de vill behålla sin andraplats på topplistan.
Sony Ericssons försäljning minskade med 10,3 procent och deras andel av världsmarknaden krympte från 6,3 till 4,8 procent. Nu hotas Sony Ericssons femteplats av den asiatiska tillverkaren LG.
- Mobilmarknaden 2003 kommer att karakteriseras av bredden i utbudet då tillverkarna lanserar en stor mängd mobiltelefoner med egenskaper för spel, musik och video. Den största försäljningen kommer dock även fortsättningsvis att omfatta telefoner med få funktioner, säger Ben Wood.
Trots de positiva siffrorna varnar Gartners analytiker för riskfaktorer som kan påverka marknaden under resten av året. SARS är en av dem.
Ett annat orosmoment är det stora antalet återförsäljare som försöker konkurrera inom mobilindustrin. Det finns just nu fler än 100 tillverkare på den globala marknaden. Något som enligt Gartner kan leda till pressade priser med följden att flera tillverkare slås ut.
Fördelning av världsmarknaden:
Nokia 35,0 %
Motorola 14,7 %
Samsung 10,5 %
Siemens 7,6 %
Sony Ericsson 4,8 %
Övriga tillverkare 27,3 %