Streaming

Netflix fortsatt störst i Sverige, Disney+ tar marknad

En analys av den svenska streamingtjänstmarknaden har visat vilka tjänster som används mset och hur de har klarat de första sex månaderna av 2021.

Publicerad Uppdaterad

Analysföretaget Justwatch har kollat hur vi svenskar tittar på streamat tv och vilka tjänster vi använder mest. De har även tittat på hur marknaden påverkades av att Apple tv och Disney plus lanserades för två år sedan. 

I deras mätningar så är det Netflix som är den största streamingtjänsten i Sverige. De har, enligt undersökningen, 25 procent av marknaden, följda av Disney Plus som sitter på andra plats med 16 procent av marknaden, sen trillar det på med ungefär en procent skillnad mellan flera av de kommande: HBO 14 procent, "blandat" 14 procent, Viaplay 13 procent och Prime Video 10 procent. 

Utvecklingen under det första halvåret av 2021 visar att det bara är Netflix och Disney Plus som har ökat märkbart, övriga har antingen tappat eller legat på en jämn nivå.

Ser man till utvecklingen efter det att Apple tv och Disney Plus lanserades (globalt) så kan man notera att Netflix och Prime Video (som är betydligt större globalt sett än i Sverige) tog en smäll och tappade lite kunder, men har hållit sig på en stabil nivå sedan dess. 

Vilka streamingtjänster använder du?