Efter hypen

Platt fall för Snaps glasögon

”Don't believe the hype” som Public Enemy en gång konstaterade.

Snapchats ambitioner på hårdvarusidan har kommit rejält på skam. Efter en initial hype av sällan skådat slag kring glasögonen Spectacles med inbyggd kamera har försäljningen störtdykt.

Publicerad Uppdaterad

Ibland förstår man inte alls varför vissa produkter omgärdas av en enorm hype. Ibland visar det sig att man hade rätt hela tiden. När det gäller Snapchats glasögon Spectacles kan nog många checka boxarna för båda påståendena. För vad är det som är så kul med ett par glasögon med inbyggd kamera? Det undrar nu nämligen även konsumenterna, som rätt och slätt slutat köpa Spectacles. 

64 000 sålda

Möjligen står en del av förklaringen att finna i att det till en början var oerhört svårt att få tag på ett par Spectacles. Inledningsvis såldes de exklusivt i en enda automat i Los Angeles. Sedan dess har man börjat sälja produkten online, och efter det har det gått riktigt dåligt. Under årets första kvartal har man sålt strax under 64 000 par glasögon. Siffran är inte officiellt uttalad, men Snapchat har däremot redovisat hur mycket pengar man sålt för. 

Tuff marknad

Det bör tilläggas att onlineförsäljningen av Spectacles inte drog igång förrän i februari, men siffrorna är ändå tämligen nedslående. ”Det visar att det inte är så lätt att sälja hundratusentals exemplar av någonting, inte ens om man råkar ha en app som används av oändligt många människor i hela världen” skriver Übergizmos Adnan Farooqui i en kommentar till saken. 

Källa