-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Sägs knycka bilingenjörer
Rättsprocess: Apple jobbar på elbil
Denna gång är det lite mer än rykten kring Apples påstådda elbilsplaner.
Apple har knyckt ett antal topp-bilingenjörer påstår A123 Systems, en tillverkare av batterier för elbilar, som nu valt att stämma Cupertino-företaget. Det är i samband med denna pågående rättsprocess som påstått bevis på att Apple arbetar på en elbil kommit fram, rapporterar The New York Times. Enligt ytterligare källor har Apple fört en dialog med en rad aktörer inom bilindustrin kring planen på att bygga en elbil.
De ingenjörer som gått över till Apple – och därmed brutit mot sina anställningsavtal, därav rättsprocessen – sägs ha jobbat med ”de mest affärskritiska projeketen” på A123 Systems. Företaget, som sedan konkursen 2012, såväl jobbat vidare med ett antal projekt som sålt av delar av sin verksamhet, har fått lägga ner dessa affärskritiska projekt efter avhoppen, säger A123 Systems. Bolaget hävdar vidare att Apple planerar att rekrytera batterieíngenjörer från bland annat LG Chem, Samsung, Panasonic och Toshiba. Apple har än så länge inte svarat på anklagelserna.
Bevis på att Apple håller på att sätta ihop ett affärsområde för stora batterier, för elbilar eller förarlösa bilar, blir än fler om man tittar på Linkedin-data, menar The New York Times, som hittat att minst 60 tidigare Tesla-ingenjörer numera är anställda av Apple.
Skulle påståenden visa sig vara sanna skulle Apple ha rikligt sällskap, av bland annat Google, Uber och närmare varenda biltillverkare som redan finns.
Skulle du köra en Apple-bil?
