-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Enhetliga upplevelsen ska locka
Så ska Microsofts Unified Apps fungera
Unified Apps ska ge en enhetlig upplevelse från mobil till dator. Så funkar det.
I Office i mobilen kan du arbeta med ett dokument, sedan öppnar du Office i datorn och får direkt upp ditt dokument med markören blinkande på samma ställe. Det är vad Microsoft menar att man får en enhetlig upplevelse oavsett enhet. Det här fungerar ju i dag, men enligt Greg Sullivan, marknadschef för devices på Microsoft, har det krävt mycket hårt arbete från Office- och Onedrive-teamen.
- Med Windows 10 bygger vi en plattform där detta sker automatiskt.
Nu är det ju inte bara Windows-mobilerna som har haft problem att slå igenom, även appar på datorn har varit svårsålda. Delviis för att apparna har existerat i ett eget surfplatteläge på datorn som varit dåligt kopplat till Windows-skrivbordet. Nu blir surfplatteläget en integrerad del av startmenyn på skrivbordet och appar öppnas i fönster på skrivbordet på datorn.
Det som Microsoft kallar Unified Apps handlar i stor utsträckning om att få appar att se bra ut oavsett skärmstorlek. Greg Sullivan demonstrerar fotogalleri-appen i Windows 10, som är samna app i mobil och på dator. När han förstorar fönstret expanderar inte bara antalet kolumner med bilder utan även sidomenyn och hela latouten på appen ändras. Det hela påminner en hel del om så kallad responsiv design på webbsidor, när de anpassar sig efter storleken på webbläsarfönstret.
- Responsiv design kräver fortfarande en hel del manuellt arbete. Vi bygger en plattform där det här sker automatiskt, säger Greg Sullivan.
- Det är fortfarande en del manuella beslut att fatta, vid vilken pixelbredd vill jag till exempel att den här menyn ska kollapsa. Men det kommer att vara så enkelt att bygga en app som fungerar både på dator och i mobil med Windows 10 att det inte ska finnas någon anledning att inte göra det.
Ett system eller inte, det finns fortfarande ett glapp i användarupplevelsen i och med att datorn har fönster och mobilen/surfplattan inte har det. Greg Sullivan vill inte svara på om det ena eller det andra anändargränssnittet kommer att vinna i längden. Men när han talar om fönster påminner det om att mobilsystemet och datorsystemet tills nyligen var två olika avdelningar inom Microsoft där Greg Sullivan tillhörde den förra.
- Fönster är vad folk har årtionden av erfarenhet av och därför är det logiskt för dem. Vi kommer även att fortsätta stödja 32-bitarsprogram till Windows för den delen.
