-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Ändringar på gång i GOS
Samsung bekräftar de påstådda prestandasänkningarna
Lämnar dock fortfarande en del frågor obesvarade.
Igår skrev vi om påståenden att Samsung har använd tjänsten Game Optimizing Service (GOS) i sina Galaxy-enheter för att praktisera så kallad throttling, det vill säga styra prestandan, för tusentals olika program. Nu har företaget kommit svarat på påståendena och bekräftar till viss del spekulationerna. I ett uttalande säger man att GOS är en förinstallerad app vars funktion är att styra CPU- och GPU-prestandan för att förebygga att en enhet genererar för mycket värme vid spelande. Man säger också att man snart kommer att släppa en uppdatering som ska erbjuda möjligheten att prioritera vilken prestanda man vill använda på det som körs på enheten, och därmed kunna välja att utnyttja enhetens hela prestanda under en tid.
Det de däremot inte har svarat på är vilka enheter som kommer att omfattas av uppdateringen då de enbart tar upp S22-enheter, medan egenheten har påvisats i betydligt fler modeller än så. Man kom inte heller med en förklaring till varför program för prestandatester inte finns med bland de program som omfattas av prestandastyrningen (även om det inte är överraskande), eller varför ickespel som Microsofts Office-appar, Instagram och TikTok omfattas av Game Optimizing Service.