-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Ändringar på gång i GOS
Samsung bekräftar de påstådda prestandasänkningarna

Lämnar dock fortfarande en del frågor obesvarade.
Igår skrev vi om påståenden att Samsung har använd tjänsten Game Optimizing Service (GOS) i sina Galaxy-enheter för att praktisera så kallad throttling, det vill säga styra prestandan, för tusentals olika program. Nu har företaget kommit svarat på påståendena och bekräftar till viss del spekulationerna. I ett uttalande säger man att GOS är en förinstallerad app vars funktion är att styra CPU- och GPU-prestandan för att förebygga att en enhet genererar för mycket värme vid spelande. Man säger också att man snart kommer att släppa en uppdatering som ska erbjuda möjligheten att prioritera vilken prestanda man vill använda på det som körs på enheten, och därmed kunna välja att utnyttja enhetens hela prestanda under en tid.
Det de däremot inte har svarat på är vilka enheter som kommer att omfattas av uppdateringen då de enbart tar upp S22-enheter, medan egenheten har påvisats i betydligt fler modeller än så. Man kom inte heller med en förklaring till varför program för prestandatester inte finns med bland de program som omfattas av prestandastyrningen (även om det inte är överraskande), eller varför ickespel som Microsofts Office-appar, Instagram och TikTok omfattas av Game Optimizing Service.