Lansering

Spotify Hifi – nytt abonnemang med bättre ljudkvalitet

Med fler än 345 miljoner användare ville Spotify visa vad som är nästa steg för tjänsten.

Publicerad Uppdaterad

Spotifys lansering ikväll handlade mest om hur bolaget arbetar för att artister och podcastskapare kan utnyttja tjänsten för att nå nya användare. Presentationen introducerade dock även en hel del nyheter för dig som är lyssnare. 

Den första nyheten var att artister nu ska kunna posta bilder och filmer liknande Instagram Storys direkt till sina följare. Det här ska kunna användas för att ta publiken med bakom kulisserna backstage eller till studion när nästa album blir till. Spotify har testat den här funktionen en tid, men nu ska den alltså nå fler.

Bättre ljudkvalitet

En av de större nyheterna under presentationen är att Spotify ska introducera ett nytt abonnemangsalternativ med bättre ljudkvalitet. Konkurrenten Tidal har positionerat sig som den med bäst ljudkvalitet, men nu erbjuder alltså Spotify ett alternativ. Abonnemanget heter Spotify Hifi och ska släppas senare i år. Spotify Hifi ska leverera ljud i cd-kvalitet. Spotify har ännu inte presenterat exakt när abonnemanget släpps eller vad priset blir. Konkurrenten Tidal Hifi kostar idag 199 kronor per månad att jämföras med Tidals normala månadskostnad på 99 kronor och Spotifys ordinarie månadskostnad som är 109 kronor.