5 procent upp

Stark smartphoneförsäljning under andra kvartalet

Försäljning Q2 2015 jämfört med Q2 2014

Antalet sålda mobiler – och de totala intäkterna på smartphonemarknaden – ökar jämfört med samma period 2014.

Publicerad Senast uppdaterad

När andra kvartalet för 2015 summeras pekar kurvorna uppåt på de flesta marknader. Den största tillväxten i antal enheter finns i Afrika och på de framväxande marknaderna i Asien med ökningar på 24 respektive 22 %. Det märks också en stark återhämtning på den Japanska marknaden som ökar med 6 %. Den enda marknaden där det säljs färre enheter är den kinesiska – men där ökar i gengäld intäkterna med hela 17 %. Konsumtionen har med andra ord styrt om från lågprissegmentet till betydligt dyrare lurar.

I Latinamerika och Europa pekar utvecklingen i motsatt riktning. Antalet enheter ökar, medan intäkterna sjunker. Enligt analysföretaget GfK (Gesellschaft für Konsumforschung), som ligger bakom rapporten, har det skett en polarisering där både de billigaste och de dyraste mobilerna ökar i popularitet, medan mellanklassen tappar marknadsandelar.

Premiummobilerna är fortsatt de mest lönsamma produkterna och segmentet domineras av Apple och Samsung. Samtidigt expanderar kinesiska märken som Huawei, Xiaomi och Lenova kraftigt och börjar få fäste utanför den stagnerande hemmamarknaden. Förlorarna under andra kvartalet är märken som haft en stark position i mellanklassen – främst HTC, LG och Sony.

Källa

Försäljning Q2 2015 jämfört med Q2 2014