-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Danskarna desto mindre benägna
Svenskarna använder mobila banktjänster mest i Norden

Enligt en färsk undersökning är vi svenskar betydligt bättre på att använda mobila banktjänster än våra närmaste grannar.
Klarna-app, Swish-app, Nordea-app, Paypal-app, Nordnet-app? Inga konstigheter. Fullt normalt. Men tro det eller ej. Det här är faktiskt väldigt svenskt. Det visar en färsk undersökning som finska Ferratum Group – som utvecklar just mobila banktjänster för företag – har låtit genomföra, där man tittat närmare på konsumentbeteendet i olika delar av världen. Sverige står nämligen ut som det land i Norden som använder mobila banktjänster mest. Att vi är ett näst intill kontantlöst samhälle har många – inte minst turister – redan kunnat konstatera. Och hela 89 procent av oss använder mobila banktjänster. Då ligger ändå både Norge och Finland också högt med sina 77 respektive 73 procent, men är trots det en bra bit bakom. Även i Nederländerna, Kanda och Storbritannien är man mycket benägna att använda mobila banktjänster, visar undersökningen.
Kort dominerar
Just det här med kortdominansen är dessutom något som präglar hela Norden. Inte mindre än 85 procent av alla nordiska hushåll i undersökningen uppgav att man hellre betalar med kort än med kontanter, vilket innebär en nordisk trippel i topp, med Sverige, Danmark och Norge på samma nivå. Undersökningen visar även att 38 procent av de tillfrågade hushållen planerar att spendera mer pengar under sommaren i år än vad man gjorde under sommaren 2018. 39 procent planerar att spendera lika mycket. 22 000 hushåll deltog i undersökningen som genomfördes i 17 länder. Deltagarna var mellan 18 och 61 år gamla.