Tillväxten av nya mobilkonsumenter lägre än på länge
Tillväxten av mobilkonsumenter i Europa var oväntat låg under andra kvartalet.
I Centraleuropa blev tillväxten måttliga 2,3 procent, och i Östeuropa 3,1 procent under andra kvartalet.
Enligt The Mobile World Briefing står Ukraina för största tappet. Där var tillväxten ynka 0,3 procent andra kvartalet, jämfört med första kvartalets 4,1 procent. Nedgången märktes även i Rumänien, Bulgarien, Vitryssland och Litauen.
I vanliga fall brukar lägsta nivån under året komma i första kvartalet, så det här är ett trendbrott.
Turkiet var den enda större marknaden där tillväxtsiffrorna ökade under andra kvartalet.
I Centraleuropa var det Polen som utmärkte sig, men tillväxten var lägre jämfört med kvartalet innan även i Serbien, Tjeckien och Slovakien.
I Västeuropa var ökningen marginell, från 1,78 procent till 1,81. Tidningen noterar att sänsongsvariationerna varit mer dämpade i vår del av Europa, vilket kan bero på att marknaden mognat.
Som vanligt förväntas en ökning av försäljningen under sista kvartalet då julförsäljningen tar fart.