Ont om klara besked

Trots avveckling av 3G-nätet: Ännu inga VoLTE- eller wifi-samtal hos Vimla

Telenor och andra operatörer har inlett nedmonteringen av 3G-nätet till förmån för nyare nättekniker. Vimla, som använder Telenors nät är den enda operatör som fortfarande inte erbjuder Voice over LTE och det är en tjänst kunderna efterfrågar i skuggan av nätnedsläckningen.

Publicerad Uppdaterad

Vimla är en operatör ägd av Telenor och använder deras nät. De särskiljer sig från andra genom att de använder en särskild teknisk, molnbaserad plattform, något som ska göra det enklare för dem att lansera nya tjänster. Övergången till den nya plattformen har dragit ut på tiden och inneburit en del problem, något Mobil rapporterat om tidigare i flera olika artiklar. Samtidigt tycks plattformen när den nu helt tagits i drift inte ha infriat sina löften och Vimla är idag, efter att Fello för en tid sedan lanserade tjänsten, den enda större operatör som inte erbjuder wifi-samtal eller VoLTE. 

Särskilt det senare, Voice over LTE, blir viktigt i takt med att moderbolaget Telenor börjat släcka ner sitt 3G-nät. Nätnedsläckningen som gäller i detta skede 3G-nätet och senare även 2G-nätet påverkar framförallt uppkopplade prylar som använder uppkoppling som larm, men i viss mån även telefoner. Det här har flera kunder påpekat i Vimlas forum där irritationen också växer i takt med bristen på tydliga besked från operatören.

Prioriterad funktion men inga besked

I sitt forum så bekräftar representanter för Vimla att VoLTE är en prioriterad funktion för operatören, men något datum för när det kan lanseras har kunderna inte fått. VoLTE innebär i praktiken att du kan ringa röstsamtal via 4G-nätet och samtidigt använda telefonens datauppkoppling till annat om du vill det. Det innebär även att du får bättre samtalstäckning än med dagens 3G-nät, särskilt viktigt givetvis när 3G-nätet i vissa delar av landet börjat släckas ner och man annars är hänvisad till 2G för röstsamtal, om det finns i området. Eftersom 2G inte klarar av dagens krav på datatrafik över mobilnätet blir det utan 3G eller VoLTE till exempel omöjligt att logga in med Mobilt BankID samtidigt som du ringer, något en del myndighets- och banktjänster utgår från att du kan göra.

Telenor själva slog på VoLTE för de egna kunderna redan 2018 men detta har alltså ännu inte kommit kunderna hos Vimla till del. Tre, Telia och Tele2 aktiverade VoLTE redan 2017.

I forumet där Vimlas kunder försöker göra sig hörda och påverka operatörens framtida planer och tjänstelansertingar så påtalas utöver “en lång lista över funktioner som utlovats men inte lanserats” även att funktionen HD Voice tagits bort och sedan inte återkommit. 

Ska ge besked

Vimlas officiella svar i forumet är att de inte vill gå ut med löften de inte kan hålla och därför inte vill ge något besked idag om när de efterfrågade funktionerna kan finnas tillgängliga.

Till Mobil säger VImlas marknadschef Catharina Kulldorff att de arbetar aktivt med Telenor för att minimera kundpåverkan som nedsläckningen av 3G-nätet kan innebära. 

De svar som kunderna i Vimlas forum vill ha svar på, om främst wifi-samtal och VoLTE, får inte heller Mobil när vi frågar ett direkt svar på. 

– Vi har planerade lanseringar inom närtid men vi vill kommunicera med våra användare först innan vi går ut offentligt, säger Catharina Kulldorff. 

Uppdatering: Strax innan jul meddelade Vimla att de lanserar VoLTE med start för Iphone 19 januari 2022.