-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Förutspås öka lavinartat
Växande efterfrågan på skärmbaserade fingeravtrycksläsare
Så vansinnigt många exempel på telefoner med skärmbaserade fingeravtrycksläsare har vi inte sett i vår del av världen ännu, men om man får tro den kinesiska analysfirman Sigmaintell, så ska efterfrågan på komponenterna öka mycket kraftigt.
Ja, du känner förmodligen till premissen redan. Frontstyckena på smartphone-enheterna består till allt högre procentuell andel av skärm, vilket inneburit att tillverkarna tvingats vara kreativa kring sådant som sensorer, kameror och inloggning. Sensorpaneler har blivit vardagsmat, men när det gäller konceptet med skärmbaserade fingeravtrycksläsare har det gått lite sisådär, om man ska vara krass. Många har valt helt andra lösningar, inte minst ansiktsbaserade autentiseringslösningar à la Apples Face ID, alternativt klassiska fingeravtrycksläsare monterade på bakstycket. Men enligt den kinesiska analysfirman Sigmaintell så kommer nu skärmbaserade fingeravtrycksläsare starkt.
Stark efterfrågan
Det är primärt i Kina som de skärmbaserade fingeravtrycksläsarnas framfart nu inneburit en starkt ökande efterfrågan. Den kinesiska tillverkaren Vivo var först ut med konceptet, men sedan dess har andra hakat på, inte minst Xiaomi. Innan årsskiftet berknas antalet beställda komponenter ligga på 42 miljoner exemplar, enligt Sigmaintell. Nästa år räknar man med att även de koreanska tillverkarnas efterfrågan ska ge ytterligare en stark skjuts för teknologin, något som föranleder en prognos på att siffran då ska öka till 100 miljoner. Huruvida man är rätt ute eller inte med sin prognos återstår förstås att se, men givet Apples historiska förmåga att etablera trender (även om man inte nödvändigtvis är några pionjärer) så är vi förstås en aning skeptiska. Ansiktsigenkänning känns således onekligen som en hetare kandidat på autentiseringssidan just nu.