-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Dystert fjärde kvartal
Vikande marknad för wearables

Siffrorna för fjärde kvartalet 2022 visar upp en allt mer splittrad marknad.
Analysföretaget Canalys har släppt sina försäljningssiffror för så kallade Wearables, det vill säga smarta klockor och aktivitetsarmband, för det fjärde kvartalet 2022. Det är dystra siffror för samtliga etablerade tillverkare. Det enda undantaget kan eventuellt sägas vara Apple som fick en större marknadsandel jämfört med fjärde kvartalet 2021, enbart för att de inte själva tappade lika mycket som konkurrenterna. Apples marknadsandel steg från 27,1 procent Q4 2021 till 27,5 procent Q4 2022, medan försäljningen sjönk med 17 procent från 16,5 miljoner enheter till 13,8. Detta medan Google tappade 25 procent av sin försäljning men kom två på listan med 4 miljoner sålda enheter och en marknadsandel på 8 procent.
Tre på listan och med det största tappet på 46 procent av försäljningen, var Xiaomi med 3,6 miljoner sålda enheter och 7,2 procent av marknaden. Huawei och Samsung blev fyra respektive femma.
Den enda kategorin som inte sjönk var ”övriga” med oförändrad försäljning (22,5 miljoner enheter) och marknadsandelen steg från 36,8 till 44,9 procent.
Totalt sjönk försäljningen med 18 procent, från 61 miljoner till 50 miljoner enheter.
