- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Dystert fjärde kvartal
Vikande marknad för wearables
        Siffrorna för fjärde kvartalet 2022 visar upp en allt mer splittrad marknad.
Analysföretaget Canalys har släppt sina försäljningssiffror för så kallade Wearables, det vill säga smarta klockor och aktivitetsarmband, för det fjärde kvartalet 2022. Det är dystra siffror för samtliga etablerade tillverkare. Det enda undantaget kan eventuellt sägas vara Apple som fick en större marknadsandel jämfört med fjärde kvartalet 2021, enbart för att de inte själva tappade lika mycket som konkurrenterna. Apples marknadsandel steg från 27,1 procent Q4 2021 till 27,5 procent Q4 2022, medan försäljningen sjönk med 17 procent från 16,5 miljoner enheter till 13,8. Detta medan Google tappade 25 procent av sin försäljning men kom två på listan med 4 miljoner sålda enheter och en marknadsandel på 8 procent.
Tre på listan och med det största tappet på 46 procent av försäljningen, var Xiaomi med 3,6 miljoner sålda enheter och 7,2 procent av marknaden. Huawei och Samsung blev fyra respektive femma.
Den enda kategorin som inte sjönk var ”övriga” med oförändrad försäljning (22,5 miljoner enheter) och marknadsandelen steg från 36,8 till 44,9 procent.
Totalt sjönk försäljningen med 18 procent, från 61 miljoner till 50 miljoner enheter.
            
    