Samma strategi som med Redmi

Xiaomi knoppar av Poco – blir eget märke

Märke eller varumärke? Skillnaden kan ibland tyckas vara hårfin när det handlar om smartphones.

Publicerad Uppdaterad

Telefonmodelloen Poco F1, som Xiaomi släppte 2018, blev utan tvekan väl mottagen. Men trots det har man fortfarande inte släppt någon uppföljare till telefonen. Kanske kan dock den saken vara på gång, för nu har Xiaomi avslöjat att Poco blir ett eget märke. Ja, nu var det ju redan ett eget varumärke, men precis som man tidigare gjort med Redmi (eller som Huawei gjort med Honor) så tar man alltså det hela ytterligare ett steg och gör verksamheten mer oberoende av moderbolaget. Skillnaden kan tyckas vara försumbar, men det handlar i stora stycken om märkets möjlighet att agera på egen hand och att man kommer att ha en helt egen marknadsstrategi. Xiaomi kommer fortfarande att äga Poco och man kommer även att dela teknik med det nygamla märket. 

I nuläget förväntas Poco huvudsakligen fokusera på diverse utvecklingsmarknader, med ett primärt fokus på Indien. Det innebär inte att telefonerna inte kommer att släppas någon annanstans, men att man kommer att rikta sina marknadsföringsinsatser på mot just utvecklingsmarknaderna. När Pocophone F2 (eller vad en ny telefon från Poco kan tänkas heta) kommer att släppas är fortfarande oklart. Det förekommer dock rykten om att man har flera telefoner under utveckling som kommer att offentliggöras under året. 

Källa