-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Om du vil blocka vill Youtube blocka
Youtubes kamp mot annonsblockering blir global

Efter en tids experimenterande inleder nu Youtube en global kampanj mot användare som använder annonsblockerare.
Sedan i somras har Youtube experimenterat med att på olika sätt blockera tjänsten för användare som utnyttjar så kallade adsblockers för att slippa se annonser. De blockerade användarna har uppmanats att antingen stänga av annonsblockering eller betala för en prenumeration.
Nu bekräftar Christopher Lawton, kommunikationschef för YouTube, för publikationen The Verge att man istället för lokala tester har inlett en global insats för att få användare att sluta med adblockers.
Enligt Lawton strider användningen av annonsblockerare plattformens användarvillkor, och tillägger att "annonser stöder ett mångsidigt ekosystem av kreatörer globalt och gör det möjligt för miljarder att få tillgång till sitt favoritinnehåll på YouTube."
Det rapporteras även från användare att annonsblockerare som tidigare kunde kringgå Youtubes blockering inte längre fungerar i samma omfattning som tidigare, vilket kan betyda att Youtube har börjat använda en effektivare teknik för att identifiera när annonser blockeras.