-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Om du vil blocka vill Youtube blocka
Youtubes kamp mot annonsblockering blir global
Efter en tids experimenterande inleder nu Youtube en global kampanj mot användare som använder annonsblockerare.
Sedan i somras har Youtube experimenterat med att på olika sätt blockera tjänsten för användare som utnyttjar så kallade adsblockers för att slippa se annonser. De blockerade användarna har uppmanats att antingen stänga av annonsblockering eller betala för en prenumeration.
Nu bekräftar Christopher Lawton, kommunikationschef för YouTube, för publikationen The Verge att man istället för lokala tester har inlett en global insats för att få användare att sluta med adblockers.
Enligt Lawton strider användningen av annonsblockerare plattformens användarvillkor, och tillägger att "annonser stöder ett mångsidigt ekosystem av kreatörer globalt och gör det möjligt för miljarder att få tillgång till sitt favoritinnehåll på YouTube."
Det rapporteras även från användare att annonsblockerare som tidigare kunde kringgå Youtubes blockering inte längre fungerar i samma omfattning som tidigare, vilket kan betyda att Youtube har börjat använda en effektivare teknik för att identifiera när annonser blockeras.