-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Om du vil blocka vill Youtube blocka
Youtubes kamp mot annonsblockering blir global

Efter en tids experimenterande inleder nu Youtube en global kampanj mot användare som använder annonsblockerare.
Sedan i somras har Youtube experimenterat med att på olika sätt blockera tjänsten för användare som utnyttjar så kallade adsblockers för att slippa se annonser. De blockerade användarna har uppmanats att antingen stänga av annonsblockering eller betala för en prenumeration.
Nu bekräftar Christopher Lawton, kommunikationschef för YouTube, för publikationen The Verge att man istället för lokala tester har inlett en global insats för att få användare att sluta med adblockers.
Enligt Lawton strider användningen av annonsblockerare plattformens användarvillkor, och tillägger att "annonser stöder ett mångsidigt ekosystem av kreatörer globalt och gör det möjligt för miljarder att få tillgång till sitt favoritinnehåll på YouTube."
Det rapporteras även från användare att annonsblockerare som tidigare kunde kringgå Youtubes blockering inte längre fungerar i samma omfattning som tidigare, vilket kan betyda att Youtube har börjat använda en effektivare teknik för att identifiera när annonser blockeras.