LG-chef på plats under Sverige-lansering

Intervju med LG:s mobilchef om G3

James Marshall på LG visar upp G3.
LG G3 testad på svensk mark.

En vecka efter LG:s internationella lansering av G3 är det nu Sveriges tur. Vi fick en pratstund med James Marshall på LG.

Publicerad Uppdaterad

Under en pressvisning i centrala Stockholm presenterade LG idag tisdag sin nya värstingtelefon G3 för den nordiska marknaden. På plats fanns ett 40-tal personer. Eftersom alla detaljer egentligen redan är kända kring telefonen så var det dock inte mycket nytt som presenterades under presskonferensen.

En stor del av presentationen handlade om kameran i den nya telefonen. Kameran är utrustad med en lasermätare som ska kunna fixa autofokus på lite drygt en tredjedel av en sekund - ungefär lika snabbt som det går att blinka med ögonen. När Mobil besökte London förra veckan fick vår utsände reporter Erik Mörner tillfälle att prata med ingenjörer på LG som berättade mer i detalj om lasermätaren i kameran i G3-mobilen. Då framgick det att lasern är väldigt begränsad i räckvidd och endast mäter fokus upp till 60 centimeters avstånd från kameran. Är det reflekterande objektet mörkt så kan räckvidden dessutom bli så kort som 10 centimeter för lasermätaren.

De här uppgifterna tillbakavisades dock när LG presenterade telefonen för den nordiska publiken idag. Under en kort pratstund med James Marshall, marknadschef för LG:s mobila produkter i Europa, hävdades tvärtom att lasern är testad för att fokusera på avstånd upp till fyra meter från mobilkameran.

– Om den bara räckte 60 centimeter så skulle den ju vara helt meningslös, konstaterade James Marshall efter att ha hållit låda inför publiken i en dryg halvtimme om LG G3 och de egenskaper som telefonen har.

– Jag vet inte vilka ni har pratat med, men tanken är ju att lasern ska kunna hjälpa till att fokusera vid gruppbilder och annat, så det där stämmer inte.

Kan du berätta något nytt om LG:s nya smarta klocka och när den släpps?

– Nej, och vad gäller mjukvara och så, så är det egentligen inte upp till oss utan vi väntar lite på att ett annat företag, jag säger inte vilket, ska gå ut och presentera vissa saker närmre först. 

När blir det då?

– Det handlar nog om veckor snarare än om månader, skulle jag gissa, innan vi lanserar och börjar sälja klockan.

En av sakerna som LG satsar på med den nya telefonen är nya säkerhetsfunktioner. Genom något man kallar för Content lock så är tanken att man ska kunna låsa åtkomsten av filer och funktioner i telefonen om du till exempel vill låna ut den till en kompis som vill ringa ett samtal med den. Content Lock-funktionen håller utvalda filer skyddade med 128-bitars kryptering, vilket gör att filerna är skyddade även om någon ansluter en USB-sladd till telefonen för att försöka få över filerna till en dator.

Medan andra tillverkare satsar på biometrisk identifering av olika slag så har LG en ny metod för att kunna skydda telefonen. Knockcode kallar man det, och går i princip ut på att du kan låsa upp skärmen genom att knacka på den på olika delar av den. Metoden tillåter upp till 80 000 olika kombinationer och eftersom du inte släpar fingret på skärmen när du knackar på den så blir det svårare för illasinnade intrångsaspiranter att försöka lista ut din  kombination än med traditionella skärmlås, utlovar LG.

LG G3 kommer att finnas i svenska butiker från och med sista veckan i juni. Priset för varianten med 3 GB internminne och 32 GB lagringsutrymme blir 5 999 kronor, medan priset för LG G3 med 2 GB arbetsminne och 16 GB lagringsutrymme hamnar på 5 499 kronor.