- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
När Iphone har 60 procent av marknaden
Krönika: Ingen Pixel Fold och starka krafter i svenskt mobilutbud
        Jag försöker förstå varför Google valt bort Sverige när deras första vikbara mobil ska lanseras och vad som egentligen gör att vi har en så total dominans av Iphone här.
Det är till en handfull länder bara som Google koncentrerar försäljningen av sin vikbara Pixel Fold. Med tanke på att Google så sent som i höstas glatt trumpetade ut att de var glada att äntligen kunna erbjuda hela PIxel-familjen i Sverige och att det var början på något stort och bra, är det så klart något av en besvikelse. Vi hade fått vänta länge på Pixel från första början och efter utökningen till Sverige och flera andra länder har Google också rapporterat att den senaste Pixel-generationen föga förvånande var den mest framgångsrika försäljningsmässigt.
Beslutet att låta Pixel Fold säljas i bara ett fåtal länder pekar kanske på att vikbara fortfarande är en nischprodukt. Föregångaren Samsung Galaxy Fold hade en minst sagt turbulent lansering när den släpptes i februari 2019. Planen var att telefonen efter offentliggörandet skulle släppas i Sverige i maj, men skärmproblem gjorde att den svenska säljstarten sköts upp flera månader och kom igång först i oktober.
Nu har tekniken mognat men det är tydligt att Google, som använder vikbar skärm från Samsung i sin Pixel Fold, ändå vill begränsa tillgängligheten till de länder där de tror att efterfrågan är som störst och att de har bäst chans att lyckas.
Titta på svenska mobiloperatörernas försäljningssidor med telefoner eller för den del prisjämförelsesajternas listor över de mest populära telefonerna just nu. Ingen vikbar. Massor av olika Iphone-modeller, några Samsung. Inte mycket annat. Trots Googles intåg i höstas, trots Xiaomi, Motorola, Sony.
För en tid sedan släppte en av våra större operatörer försäljningsstatistik för telefoner, men de delade upp statistiken så att Iphone fick en lista och Android en lista. Androidlistan hade bara Samsung-telefoner, så det gav en indikation, men jag fick aldrig någon statistik över hur de två konkurrenterna står sig i en jämförelse. Det avslöjar däremot statistik över internetanvändning. Statistikverktyget Statcounter visar att Apple idag har 60 procent av den svenska marknaden och Samsung 30. Alla övriga slåss alltså om ynka 10 procent. Sony hade en topp 2010 med en marknadsandel på över 20 procent, men har sedan dess dalat till idag under 2 procent. Huawei var uppe i 10 procent 2019-2020, men har så klart även de tappat till idag under 3 procent.
Samsung och Apple är svårstoppade kolosser som dominerar delvis tack vare just sin nuvarande dominans och håller andra tillbaka. Bland andra Google och deras Pixel Fold.
    