-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Floc-spårning läggs ner
Efter protester: Google introducerar nytt sätt att spåra dina intressen

Efter misslyckandet att förbättra användarnas integritet satsar Google på en ny lösning.
För att bättre skydda surfares identiteter och istället enbart arbeta med mer generell information försökte Google att ersätta användandet av tredjepartscookies på webben med det man kallade för Google Federated Learning of Cohorts (Floc). I stället för att samla in information om individuella användare skulle Floc utnyttja användarens webbhistorik och aktiviteter för att dela in användare i generella grupper istället för spårning på individnivå.
Efter protester från både andra teknikföretag och från användare samt uteblivna framgångar med lösningen har Google nu valt att lägga ner Floc för att istället introducera en teknik de har valt att kalla Topics API.
Även här är tanken att insamlandet ska vara mer generellt istället för individuellt, men istället för grupper basera sig på intressekategorier. Varje vecka ska Chrome-användaren baserat på sin webbhistorik få fem stycken intressekategorier samt en slumpmässig kategori tilldelad, utifrån 350 tillgängliga kategorier. När användaren sedan besöker en hemsida delas enbart den informationen och annonserna kan riktas till tre slumpmässiga av användarens kategorier.
Google planerar att börja låta utvecklare testa Topics API under slutet av första kvartalet 2022, för att sedan utvärdera och eventuellt modifiera verktyget.