Dungeon Keeper
Electronic Arts manipulerar betyg
Electronic Arts har fått hård kritik för spelet Dungeon Keeper. Inte nog med att recensenterna inte varit nådiga, nu verkar det även som man manipulerat läsarbetygen i Google Play.
Freemium-modellen för betalning i spel på mobiler och surfplattor blir allt vanligare, och styr även hur spelen utformas. Men kanske är ett uppror på gång, som ser ut att få bränsle av ett felsteg från Electronic Arts sida.
Principen bakom freemiumspel är att själva spelet ska vara (i bästa fall gratis), men du kan köpa dig fördelar för reda pengar i spelet. Den vanligaste modellen är att tiden går långsamt i spelet men du kan betala för att snabba på tiden, men det finns andra varianter.
Detta tenderar även till att styra själva konstruktionen av spelet. Där man normalt sett i ett spel får tillfredsställelse av att komma framåt i spelet ligger det i freemium-spelen snarare i utvecklarens intresse att du ska sitta fast i spelet så länge det går. De tenderar också att vädja till missbruksbeteenden snarare än att erbjuda en njutbar spelupplevelse.
Skillnaden blir särskilt uppenbar när man jämför gamla spel med nya "reboots" av samma spelidé. När vi jämförde det gamla rollspelet Ultima med den nya versionen var det tydligt att det äldre spelet hade en framåtskridande handling, medan det i den nya versionen snarast kändes som målet var något som hela tiden flyttades längre fram för att få oss att bli kvar i spelet.
Ett annat spel som nyligen genomgått samma utveckling är Dungeon Keeper, men denna gång har såväl användare som recensenter gjort uppror. Eurogamer ger spelet betyget 1 av 10, På Metacritic som sammanställer betyg från en mängd källor är betyget 46% vilket är riktigt dåligt, men ingenting mot användarbetyget på 0,3. Spelet fick också krönikören Thomas Baekdal att skriva om hur in-app-köp förstör spelindustrin.
Trots det har spelet i Google Play ett betyg som domineras av femmor. Det beror förmodligen på att när man i spelet får frågan om man vill betygssätta spelet och svarar ja får välja mellan 5 och 1-4. Om man väljer 5 sätts det betyget i Google Play men väljer man det andra alternativet skickas man i stället ett mailformulär där du ska ange på vilket sätt Electronic Arts kan förbättra spelet.
I användarreglerna för Google Play står det tydligt att man inte får manipulera betyg vare sig direkt eller indirekt, och detta får nog anses vara ett övertramp mot regeln. Det har också provocerat en ström av användare att gå in och manuellt sätta betyget ett på appen.
Vad tycker du, är freemium ett sunt sätt för utvecklare att få betalt för sina spel, eller styr det utvecklingen av spelen på ett negativt sätt? Har Electronic Arts gått för långt den här gången? Skriv och tyck i kommentarerna!
Källa