Nu ska lagarna efterföljas

EU inleder fem nya utredningar mot Apple, Google och Meta

Apple, Google och Meta misstänks inte uppfylla EU:s lagstiftning i Digital Markets Act.

Publicerad Uppdaterad

EU:s lagstiftning om Digital Markets Act, eller DMA, trädde i kraft i maj 2023, varvid storföretag fick en tid på sig att anpassa sig efter de nya lagarna. Nu har man inledd totalt fem stycken nya granskningar mot Apple, Google och Meta för att undersöka om deras ändringar gör att de uppfyller de nya reglerna. Det säger EU:s konkurrenschef Margrethe Vestager i ett pressmeddelande. 

Apple och Google figurerar i två utredningar vardera. För bägge företagen handlar det om eventuella monopolliknande förfaranden i sina respektive appbutiker. Apples andra undersökning handlar om företagets åtgärder för att öppna upp för Ios-användare att välja webbläsare, och den andra för Google handlar om ifall företaget ger sina egna tjänster och appar orättvisa fördelar i sin sökmotor.

EU Undersöker också Metas upplägg för att låta användare betala för att slippa se annonser.

Utredningarna mot Apple, Google och Meta kommer att pågå i 12 månader.

Det kan eventuellt inledas ytterligare två undersökningar - en angående Apples avgifter för externa appbutiker, samt Amazon för att ta reda på om Amazon ger konkurrensfördelar förvaror som man själv erbjuder.