-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Mobil app ett måste
Millenials dissar push-meddelanden

En dålig mobil upplevelse kan få 18- till 34-åringar att vända ett företag ryggen.
18- till 34-åringar, så kallade millenials, värdesätter en bra mobil upplevelse så pass mycket att en dålig sådan kan få dem att tycka sämre om ett varumärke. Det kan få dyrbara konsekvenser för varumärket i fråga: 55 procent av millenials säger sig mindre benägna att köpa en produkt om de haft en dålig mobil upplevelse, 29 procent är mindre benägna att rekommendera företaget och 27 procent säger att det skulle ge dem en mer negativ bild av företaget. Detta framgår av studien ”Millennials and mobility: how businesses can tap into the app generation” som Opinium Research genomfört på uppdrag av Oracle.
Låg konvertering med push-meddelanden
Push-meddelanden används av allt fler företag för att komma i kontakt med konsumenterna. Push-meddelandet innehåller oftast specifika budskap vid ett specifikt tillfälle eller på en särskild plats, det vill säga i samband med platsbaserade tjänster.
För att nå fram krävs relevans i form av individanpassning. Men även då är det få bland millenials som nappar på ett push-meddelande, visar Oracles studie.
Cirka 66 procent av respondenterna säger att de använder positionsbaserade tjänster och att den typen av tjänster förbättrar deras mobila upplevelse. Men 56 procent skulle samtidigt föredra att inte få push-meddelanden, som oftast används i samband med positionsbaserade tjänster. Lika många säger att de dessutom inte agerar på push-meddelanden. Detta trots att 50 procent anser att just dessa push-meddelanden är individanpassade, vilket är ett krav för att de ska kännas relevanta. Det är med andra ord inte någon helt entydig bild som kommer fram av vad millenials gillar eller ogillar när det kommer till positionsbaserade tjänster och push-meddelanden.

I genomsnitt har millenials laddat ner 20-25 mobila appar. Cirka 25 procent av dessa millenials har betalat för fem av apparna.
Hela studien finns att läsas här.