- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Kanske på väg tillbaka
Mobilmarknad på bättringsvägen med Samsung i topp
        Efter en rad negativa kvartal kan mobilmarknaden vara på väg att återhämta sig.
Det är analysföretaget Canalys som har publicerat sin rapport för den globala mobilmarknaden under tredje kvartalet 2023, och enligt den kan mobilmarknaden snart vara på gång att växa igen. Senast den visade ökande siffror var för det fjärde kvartalet 2021. Enligt Canals ligger marknaden fortfarande på en sjunkande nivå, men nu enbart med en procent, samtidigt som mängden levererade enheter ökar.
Samtidigt visar Canalys rapport på en aningen ökad spridning där de stora tillverkarna antingen förlorar marknadsandelar eller ligger på en oförändrad nivå. Samsung är fortfarande störst med en marknadsandel på 20 procent, att jämföra med 22 procent för samma kvartal 2022. Apple sjunker med en procent från 18 till 17 procent, Xiaomi ligger oförändrat på 14 procent, och Oppo sjunker en procent från 10 till 9 procent. Den stora vinnaren är Transsion som går från 6 till 9 procent. Transsion är en övervägande okänd tillverkare i Europa med märken som Itel, Tecno och Infinix. De är dock stora i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien, Sydasien och Latinamerika.
De övervägande positiva siffrorna till trots manar Canalys till försiktighet på grund av den politiska och ekonomiska situationen i världen.