-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Ny marknad för Xbox
Xbox vill satsa på mobilspel
Det är en marknad som helt enkelt inte går att ignorera enligt spelchefen Phil Spencer.
Microsofts köp av spelföretaget Activision Blizzard King är i hamn, och nu vill man utnyttja deras kompetens för att placera Xbox och Microsofts spelavdelning på kartan. I en intervju i Xbox officiella podcast konstaterar chefen för Microsoft Gaming, Phil Spencer, att en stor del av affären var Xbox som behöver styrka när det handlar om mobilspel.
"Vi måste vara relevanta på mobilsidan, det finns helt enkelt inget sätt att planera framtiden utan att vara på den plattform som större delen av världen spelar på", säger Spencer. "Jag behövde hitta ett team som har haft fantastiska framgångar."
En stor del av framgångarna på mobilmarknaden för Activision Blizzard King beror på utvecklaren King om enbart arbetar med mobilspel och ligger bakom framgångar om Candy Crush-serien och Bubble Witch-spelen.
Även Activision och Blizzard har sin beskärda del av framgångsrika mobilspel, exempelvis har Activision spelet Call of Duty: Mobile och Blizzard Entertainment har Diablo Immortal.
"Sanningen är att om du ska fortsätta att vara relevant inom spel på global nivå måste du hitta ett sätt att vara relevant på den största plattformen, som är mobil", säger Spencer.