Intervju

ZTE satsar på premium-lurar

Inom loppet av en vecka har ZTE lanserat två nya smartphones i Sverige: Blade G och premiumluren Nubia Z5. ZTE har stora ambitioner i den dyrare prisklassen, säger Forrest Huang Zheng, vd för ZTE i Norden. Han avslöjar till mobil.se att en Nubia-uppföljare med 4G lanseras 2014.

Publicerad Senast uppdaterad

Det var ett mycket stolt ZTE som presenterade företagets senaste tillskott, Nubia Z5, vid ett pressevent i Stockholm under veckan. I och med lanseringen utökar mobiltillverkaren sitt sortiment till ännu ett premiumsegment, det kanske tuffaste segmentet att konkurrera inom. Där hade tidigare ZTE Grand-telefoner. Grand-serien kommer att finnas kvar i sortimentet, men det är nu Nubia som ska konkurrera i den allra dyraste prisklassen.

– I januari-februari gick Nubia-satsningen live i Kina, en testmarknad där det gick mycket bra. Lägget just nu är rätt för att göra en premium-satsning i Norden, säger Nicklas Sivander, nordisk terminalchef på ZTE, till mobil.se.

Men även om ZTE rent varumärkesmässigt är lite i underläge i Sverige idag – mest känt för sina budgetlurar, varav den senaste är Blade G – så är mobiltillverkaren redan idag en global jätte.

– I år firar vi att vi sålt 500 miljoner enheter sedan starten. Enligt analysföretagen är vi nu den fjärde största tillverkaren av smartphones i dag med över 5 procent i marknadsandelar globalt, säger Nicklas Sivander.

Sverige bra inkörsport

ZTE har sedan tidigare valt Sverige som den första marknaden utanför Kina för produktlanseringar då Sverige visat sig vara en bra inkörsport till den övriga europeiska marknaden. Vad gäller just Nubia Z5 anser Forrest Huang Zheng, vd för ZTE i Norden, att landets 4G-nätverk gör det till en bra match till den innovativa bild som mobiltillverkaren vill associera med Nubia.

– Vi vill att Nubia ska identifieras som ZTE:s premiummärke. 400 medarbetare har jobbat i ett och ett halvt år för att ta fram Nubia. Det finns många attraktiva funktioner i Nubia, varav kameradelen är den viktigaste, säger Forrest Huang Zheng.

I Sverige har ZTE även ett stort testningsteam och 4G finns redan i många svenskars händer, poängterade även Forrest Huang Zheng vid presskonferensen.

Vad gäller just kamerafunktionen erbjuder den Android-baserade telefonen kameror på fram- och baksida med avancerade komponenter, bland annat en bländare på f/2,2. Den främre 13 megapixel-kameran är uppbyggd med linser från Konica-Minolta och erbjuder möjligheten att separat ställa in var fokus respektive ljus mäts, något som annars tillhör systemkameror.

Har ni fler Nubia-terminaler på gång

– Nubia mini finns redan i Kina men vi har inte bestämt än om vi ska lansera den utanför Kina. Däremot kommer vi att lansera en Nubia Z5-uppföljare med 4G nästa år, säger Forrest Huang Zheng.

ZTE jobbar också på en smartphone i större format, en phablet, som då sannolikt skulle komma till Sverige. Men inget är bestämt än, säger han.

ZTE siktar på att aggressivt växa i premiumsegmentet, i Sverige och globalt. År 2012 stod dyrare smartphones för cirka 15 procent av ZTE:s smartphoneförsläjning. Målet är att öka andelen till mellan 15 procent och 30 procent i år. Utöver nya terminaler med bättre specifikationer är även prissättningen, som även innebär lägre marginaler, en del av strategin.

Nubia säljs till en början endast via återförsäljare men diskussioner pågår med svenska operatörer. Det försäljningspris som ZTE rekommenderat är cirka 4 500 kronor, men redan vid lanseringen gick det att hitta telefonen för cirka 4 000 kronor på vissa nätbutiker. Blade G kommer däremot att primärt säljas via operatörer, med ett cirkapris på 1 500 kronor.

Viktigt att synas

ZTE är som sagt världens fjärde största mobiltillverkare. Mycket av den volymen kommer från telefoner som säljs under andras varumärken idag, i synnerhet av operatörer som Vodafone. I och med att ZTE vill kliva upp i värdekedjan krävs mer synlighet.

– ODM (Original design manufacturer) är en bra affär men eftersom vi vill sälja våra enheter på den öppna marknaden, direkt till konsumenterna, krävs ett eget varumärke, säger Forrest Huang Zheng. Därför byter vi vår strategi. ZTE har många enheter i sitt sortiment och därmed stora valmöjligheter kring vilka som lanseras utanför Kina, påpekar han.

Samtidigt syns Nubia-varumärket knappt på själva telefonen, vilket förbluffar oss något. Det är främst små röda detaljer, exempelvis kring kameralinsen, som ska spegla varumärket.

ZTE Grundades 1985 och har idag 70 000 anställda i världen. Den svenska verksamheten startades 2005. ZTE:s ambition är att vara bland världens topp-tre mobiltillverkare.