-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Det handlar om pengar
Google avslöjar: Fler uppdateringar ger högre intäkter

Google använder ekonomiska incitament för att få mobiltillverkare att släppa säkerhetsuppdateringar.
I USA pågår det just nu en antitrusträttegång mot Google som har medfört att det har kommit fram en del information om tidigare inte har varit känd för allmänheten.
När Googles VD Sundar Pichai plats i vittnesbåset avslöjade han bland annat en del om hur det fungerar med de olika tillverkarnas arbete med säkerhetsuppdateringar för operativsystemet, och varför olika OEM-tillverkare släpper olika många uppdateringar. Föga förvånande handlar det om pengar, och enligt Pichai har Google ekonomiska incitament för att få OEM-tillverkare att uppdatera sina mobiler. Företag som håller sina enheter uppdaterade med de senaste säkerhetsuppdateringarna får nämligen en högre andel av intäkterna från Googles tjänster än de som inte gör det. Fler uppdateringar innebär alltså mer pengar för tillverkaren.
Därmed skulle kan kunna tro att detta incitament skulle göra OEM-tillverkare intresserade av att släppa så många som möjligt, men så är inte fallet. Enligt Pichai struntar en del OEM-tillverkare i att uppdatera enheter trots att de är medvetna om att det kommer att leda till att de går miste om potentiella intäkter. "Man lägger istället ner mer ansträngning på att utveckla nästa version, och uppdateringar är kostsamma. Det innebär att ibland gör [OEM-tillverkarna] avvägningar."
Slutsatsen av Pichais uttalande blir att för tillverkare med få användare blir det dyrare att anpassa och publicera en säkerhetsuppdatering, än vad de ökade intäkterna från användarna ger tillbaka.