Hemmet helt enkelt

Det här gör Ikea rätt i sin smarta hemmet-satsning och det här saknas

Teknik är som bäst när den bara fungerar. Det finns det flera som förstått.

Publicerad Uppdaterad

I alla år som vi pratat om det smarta hemmet så har tekniken ofta tagit mer plats än nyttan den faktiskt har potential att bidra med. Problemet har ju varit att det smarta hemmet ofta varit just prat och att de enkla smarta lösningarna uteblivit, dels på grund av att det ofta har krävts ett ordentligt teknikkunnande för att ens komma igång och att branschen haft svårt att komma överens om standarder som gör att olika smarta prylar faktiskt kan prata med varandra.

Att teknik inte ska vara i vägen utan bara förenkla för oss och göra det utan att synas har till exempel företaget Nothing som utgångspunkt. Grundaren Carl Pei som tidigare jobbade på Oneplus har av allt att döma inte bara en mobiltelefon som är klar att presenteras utan även en rad andra produkter som ska utgöra ett ekosystem av smarta prylar. Detta för att bygga vidare från bolagets första produkt, hörlurarna Ear 1 som släpptes för snart ett år sedan men som enligt bolaget själva “bara var början”.

Ikeas styrka i sammanhanget är inte det där magiska samspelet när tekniken bara funkar och design, hårdvara och mjukvara bara samspelar. Nej, tvärtom nästan. Ikea prioriterar att pressa priset och det kan man ju uppskatta i sig, men det gör att produkterna ibland kommer med barnsjukdomar och inte alltid fungerar lika felfritt som man skulle önska. Styrkan Ikea har är istället deras storlek och att de redan är så fast förankrade i många svenska hem och för den skulle hem över hela världen. De har också varit kloka nog att samarbeta med bolag som är bättre på teknik än de själva. Högtalarna i samarbete med Sonos är ett framgångsrikt exempel och högtalarna Ikea gjorde med Teenage Engineering, som ju även arbetat med Nothing och deras headset ett lika roligt som uppfriskande nytänkande.

I alla år som vi pratat om det smarta hemmet så har tekniken ofta tagit mer plats än nyttan den faktiskt har potential att bidra med. Problemet har ju varit att det smarta hemmet ofta varit just prat och att de enkla smarta lösningarna uteblivit, dels på grund av att det ofta har krävts ett ordentligt teknikkunnande för att ens komma igång och att branschen haft svårt att komma överens om standarder som gör att olika smarta prylar faktiskt kan prata med varandra.

Att teknik inte ska vara i vägen utan bara förenkla för oss och göra det utan att synas har till exempel företaget Nothing som utgångspunkt. Grundaren Carl Pei som tidigare jobbade på Oneplus har av allt att döma inte bara en mobiltelefon som är klar att presenteras utan även en rad andra produkter som ska utgöra ett ekosystem av smarta prylar. Detta för att bygga vidare från bolagets första produkt, hörlurarna Ear 1 som släpptes för snart ett år sedan men som enligt bolaget själva “bara var början”.

Ikeas styrka i sammanhanget är inte det där magiska samspelet när tekniken bara funkar och design, hårdvara och mjukvara bara samspelar. Nej, tvärtom nästan. Ikea prioriterar att pressa priset och det kan man ju uppskatta i sig, men det gör att produkterna ibland kommer med barnsjukdomar och inte alltid fungerar lika felfritt som man skulle önska. Styrkan Ikea har är istället deras storlek och att de redan är så fast förankrade i många svenska hem och för den skulle hem över hela världen. De har också varit kloka nog att samarbeta med bolag som är bättre på teknik än de själva. Högtalarna i samarbete med Sonos är ett framgångsrikt exempel och högtalarna Ikea gjorde med Teenage Engineering, som ju även arbetat med Nothing och deras headset ett lika roligt som uppfriskande nytänkande.

Ikea har ett etablerat kunnande inom heminredning, men det område där de måste bli bättre är mjukvara och att få de här smarta produkterna att faktiskt fungera bättre, enskilt och kombination med andra.