-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Vanligast att handla med mobilen
Mer shopping med mobilen än med datorn

De flesta söker dessutom information på nätet innan man handlar i en fysisk butik.
För första gången är det fler konsumenter som använder mobilen för att handla på internet än som använder datorn. Det uppger Klarna baserat på sin senaste rapport Shopping Pulse som inkluderar andra kvartalet 2023.
För två år sedan var det 60 procent som använde datorn jämfört med 29 procent som handlade med mobilen, och första kvartalet 2023 låg motsvarande siffror på 45 procent för datorn och 43 procent för mobilen. Under andra kvartalet hade mobilen inte bara passerat datorn, det var även fler än hälften som använde mobilen då 51 procent föredrog att använda mobilen, medan datorn halkade ner till 40 procent.
Då siffrorna inte når upp till 100 procent kanske vän av ordning undrar om de återstående procenten - dessa procent är surfplattor.
Rapporten visar även att allt fler ägnar sig åt att söka information om en produkt på nätet innan köpet sker i fysisk butik, något man kallar för webrooming. Enligt Klarnas Shopping Pulse är det 86 procent som letar information på internet innan man handlar i en fysisk butik.