-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
Föga önskvärd topplacering
Microsoft populärast hos bedragare

Apple stiger två placeringar på listan, men Microsoft är fortfarande ohotad på topplaceringen.
Det är en mycket vanlig form av bedrägeri att de kriminella utger sig för att representera eller komma från storföretag för att lura sina offer att lita på dem.
Nu har Check Point Research (CPR) presenterat sin Brand Phishing Ranking för andra kvartalet 2024, och Microsoft ligger kvar som ohotad etta på den inte speciellt trevliga topplistan. Enligt CPR utnyttjades Microsoft i hela 57 procent av alla nätfiskeförsök.
Apple stod däremot för ett stort steg uppåt från en tidigare fjärde plats hela vägen upp till andra plats, och de utnyttjas nu i 10 procent av alla nätfiskeförsök. Linkedin behöll sin tredjeplats 7 procent.
Längst ner på tio i topp-listan dök det upp tre nykomlingar i form av Adidas (0,8 procent), Whatsapp (0,8 procent) och Instagram (0,7 procent).
Hela listan ser ut som följer:
- Microsoft (57%)
- Apple (10%)
- LinkedIn (7%)
- Google (6%)
- Facebook (1,8%)
- Amazon (1,6%)
- DHL (0,9%)
- Adidas (0,8%)
- WhatsApp (0,8%)
- Instagram (0,7%)