-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Det är på gång
Krönika: Mobila betalningar blir verkligt intressanta när de rundar kortjättarna

Vi är mitt uppe i den mest konsumtionshetsiga tiden på året. Betalkorten går varma och ofta är det numera i form av virtuella kort i våra mobiler och klockor.
Varje gång du betalar med ditt kort, är det det fysiska kortet eller det i mobilen, så tar kortjättarna en avgift. Den avgiften märker du kanske inte alltid som kund, men affärerna märker den och de tar så klart i slutänden ut det på oss som konsumenter när de sätter sina priser.
Den senaste tiden har alternativ börjat bubbla upp. Det handlar om Swish som ska kunna fungera som betalmedel i alla butiker genom att du snart kan ansluta ditt betalkort till appen. En liknande lösning var norska motsvarigheten Vipps först i världen med och anledningen till att något händer nu är ju att Apple av EU tvingats öppna upp Iphone så andra än bara de själva kan använda NFC-chippet för betalningar.
Märk dock att det fortfarande handlar om kortbetalningar via de etablerade jättarna, som Visa och Mastercard. Swish ägs ju för övrigt av ett gäng svenska storbanker som inte har något tydligt incitament att utmana det rådande läget. Och därmed får vi fortfarande betala avgifterna till exempelvis Visa för varje köp.
Riktigt spännande blir det när uppstickare lyckas komma in här. Det gör de dominerande spelarna sitt bästa för att förhindra. Ett pågående rättsfall prövar till exempel hur VIsa använder sin dominerande ställning för att begränsa uppstickares möjligheter att konkurrera. Där har det rapporterats om att Apple för att få Visa i Apple Plånbok gick med på att inte på något sätt skapa ett konkurrerande alternativ och först då gick Visa med på att dela med sig av sina intäkter för kortköp som genomförs i Apple Pay. Liknande avtal har Visa tecknat med andra, vi samarbetar så länge ni lovar att inte konkurrera med oss.
Swish skulle kunna vara en verklig utmanare, men väljer alltså att hålla sig väl med jättarna. Mer utmanaranda ser vi på andra ställen i världen. Appar som Alipay, Venmo, Cashapp, eller Hongkongs Octopus går runt butikernas kortterminaler och använder istället egna enheter eller qr-koder. Tekniken finns tillgänglig. Men det kräver ju att butikerna investerar i ytterligare infrastruktur utöver sina kortläsare och inte blir straffade för det av de etablerade jättarna. Då kan mobila betalningar göra verklig skillnad.