-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Kontaktlöst med mera
Swish en bit på vägen till ett perfekt betalmedel

Enkelt, säkert och fungerar överallt. Så ska en omtyckt betaltjänst fungera.
Kontaktlösa betalningar, smidigt i såväl butik som online och i till exempel kollektivtrafiken. Att få alla bitar som krävs i en riktigt bra betaltjänst att samverka är inte det lättaste. Det finns många intressenter och intressen som ska samsas, viktigast så klart konsumenten, för det är vi som avgör om tjänsten blir en framgång.
I Sverige är Swish den främsta och det är bankerna som står bakom tjänsten. De rullar just nu ut en uppdatering som varit på gång ett tag. Det handlar om möjligheten att ha återkommande betalningar till företag. Prenumerationer alltså, något som tidigare inte varit möjligt. Då har du istället hänvisats till att betala med betalkort.
Utvecklingen tekniskt just nu, eller kanske mest politiskt, öppnar nya möjligheter för Swish. Apple tvingas öppna upp sitt ekosystem för andra betaltjänster än Apple Pay och det kan vara en väg framåt. Att mobilen är central för ett modernt betalmedel är självklart och det suddar ut gränserna. Även om betalkort och Swish är olika system kan det praktiska användandet vara snarlikt när de båda tar plats i mobilen och det rent fysiska plastkortet blir liggande hemma i en låda.
Nästa steg är att göra det ännu smidigare att betala annat. Kollektivtrafik, parkering och laddning är idag något av ett virrvarr av lösningar som inte samordnats. Jag är inte övertygad om att allt ska gå via ett och samma system, det skulle kanske inte direkt främja utveckling och konkurrens, men det är tydligt att saker fortfarande kan bli bättre än de är idag.