-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
Dyrt att utnyttja en maktposition
EU utdömer rekordböter mot Google

Med böter på nästan tre miljarder euro markerar EU att det inte längre accepterar att Google utnyttjar sin dominerande ställning inom annonsering.
EU-kommissionen har utdömt böter på 2,95 miljarder euro mot Google för att företaget missbrukat sin dominerande ställning inom annonseringsteknik. Bötesbeloppet är det högsta som EU delat ut hittills och motsvarar ungefär 32,4 miljarder kronor.
Kommissionen menar att Google under mer än tio år gynnat sina egna annonssystem på bekostnad av konkurrenter, vilket har lett till minskad konkurrens och högre kostnader för annonsörer. Enligt EU har dessa kostnader troligen förts vidare till konsumenterna genom dyrare varor och tjänster.
Det är tredje gången Google bryter mot EU:s konkurrensregler, vilket gjorde att bötesbeloppet höjdes. Utöver böterna kräver kommissionen att Google omedelbart upphör med sina olagliga metoder och åtgärdar den intressekonflikt som finns i annonsteknikbranschen.
Google har 60 dagar på sig att presentera en plan för hur företaget tänker rätta till problemen. Misslyckas de med det kan kommissionen införa ytterligare åtgärder, inklusive strukturella ingrepp, och företaget har meddelat att det planerar att överklaga beslutet.