-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
Freja eID skapar stöd för AI-aktivering
Freja skapar stöd för AI-aktivering

Freja eID Group presenterar en AI-lösning som gör det möjlighet att aktivera e-tjänstelegitimationer utan behov av fysisk enhet.
Freja eID Group AB presenterar en ny aktiveringsmetod där användaren registrerar sin digitala tjänstelegitimation genom att ta en selfie, ange ett unikt användar-ID eller en PIN-kod. Denna lösning tillåter aktivering direkt på en mobil enhet, vilket eliminerar behovet av kort, USB-nycklar eller privata telefoner.
Den nya aktiveringsmetoden löser en specifik utmaning för de medarbetare som använder delade tjänstetelefoner, exempelvis inom hemtjänst och vård, där tidigare aktivering krävt ett fysiskt säkerhetsverktyg. Den nya AI-baserade lösningen integreras direkt i Frejas plattform utan att använda externa molntjänster, vilket möjliggör en säker och effektiv aktivering som varar under arbetspasset eller tills den kopplas ifrån.
Enligt företagets VD, Johan Henrikson, bygger den nya metoden på kundbehov och har utvecklats för att minska kostnaderna för organisationer genom att ersätta fysiska ID-bärare med en digital lösning.