Freja eID skapar stöd för AI-aktivering

Freja skapar stöd för AI-aktivering

Freja eID Group presenterar en AI-lösning som gör det möjlighet att aktivera e-tjänstelegitimationer utan behov av fysisk enhet.

Publicerad Senast uppdaterad

Freja eID Group AB presenterar en ny aktiveringsmetod där användaren registrerar sin digitala tjänstelegitimation genom att ta en selfie, ange ett unikt användar-ID eller en PIN-kod. Denna lösning tillåter aktivering direkt på en mobil enhet, vilket eliminerar behovet av kort, USB-nycklar eller privata telefoner. 

Den nya aktiveringsmetoden löser en specifik utmaning för de medarbetare som använder delade tjänstetelefoner, exempelvis inom hemtjänst och vård, där tidigare aktivering krävt ett fysiskt säkerhetsverktyg. Den nya AI-baserade lösningen integreras direkt i Frejas plattform utan att använda externa molntjänster, vilket möjliggör en säker och effektiv aktivering som varar under arbetspasset eller tills den kopplas ifrån. 

Enligt företagets VD, Johan Henrikson, bygger den nya metoden på kundbehov och har utvecklats för att minska kostnaderna för organisationer genom att ersätta fysiska ID-bärare med en digital lösning.