-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Freja eID skapar stöd för AI-aktivering
Freja skapar stöd för AI-aktivering

Freja eID Group presenterar en AI-lösning som gör det möjlighet att aktivera e-tjänstelegitimationer utan behov av fysisk enhet.
Freja eID Group AB presenterar en ny aktiveringsmetod där användaren registrerar sin digitala tjänstelegitimation genom att ta en selfie, ange ett unikt användar-ID eller en PIN-kod. Denna lösning tillåter aktivering direkt på en mobil enhet, vilket eliminerar behovet av kort, USB-nycklar eller privata telefoner.
Den nya aktiveringsmetoden löser en specifik utmaning för de medarbetare som använder delade tjänstetelefoner, exempelvis inom hemtjänst och vård, där tidigare aktivering krävt ett fysiskt säkerhetsverktyg. Den nya AI-baserade lösningen integreras direkt i Frejas plattform utan att använda externa molntjänster, vilket möjliggör en säker och effektiv aktivering som varar under arbetspasset eller tills den kopplas ifrån.
Enligt företagets VD, Johan Henrikson, bygger den nya metoden på kundbehov och har utvecklats för att minska kostnaderna för organisationer genom att ersätta fysiska ID-bärare med en digital lösning.