Bryter samarbetet

Ifixit anklagar Samsung för att försvåra reparationer

Ifixit, som hjälper folk att reparera sina mobiler, har ensidigt brutit samarbetet med Samsung efter vad de anser är bristande samarbetsvilja från mobiltillverkaren.

Det finns en stark trend om att underlätta reparationer av mobiltelefoner för att öka deras livslängd. Ifixit är en organisation som publicerar guider för hur du själv reparerar elektronik och som säljer reservdelar. Nu väljer Ifixit att ensidigt avsluta sitt samarbete med Samsung.

Samsung inledde sitt samarbete med Ifixit för ett par år sedan och marknadsförde det som en del av sitt engagemang för hållbarhet, men enligt Ifixit har Samsung visat bristande vilja och inte betett sig seriöst i samarbetet. Det viktigaste skälet till att man bryter samarbetet är svårigheter att få tag på reservdelar. Samsung har varit snåla med att dela med sig av officiella komponenter till Ifixit samtidigt som de funnits tillgängliga via deras certifierade verkstäder. Enligt Ifixit har Samsungs Galaxy också ofta haft skärm och batteri hoplimmade på ett sätt som gör att man måste sälja batteri och skärm som en paketdel. För att byta batteri måste man alltså samtidigt byta ut skärmen. 

Samsung har lämnat ett officiellt svar. Utan att egentligen svara på kritiken säger man att man kommer att fortsätta att sälja reservdelar via samsungparts.com, som drivs av samarbetspartnern Encompass. I dagsläget saknar samsungparts.com nästan helt delar till mobiler, här finns mest hemutrustning, men man får anta att det kommer ändras när Samsung hunnit anpassa sig till det brutna samarbetet.

Ifixit kommer i fortsättningen inte att göra några nya reparationsguider i samarbete med Samsung men man kommer inte att plocka bort de befintliga reparationsguiderna. Man kommer också att fortsätta att sälja reservdelar till Samsung, både officiella i den mån de får tillgång till dem, och tredjepartskomponenter.