-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Ingen direkt skillnad
Minimala effekter av mobilförbud i skolan

Att införa mobilförbud i skolan ger minimala skillnader, det krävs fler åtgärder för att minska överdrivet mobilanvändande.
Det är en ny studie som publicerats i publikationen The Lancet Regional Health som avslöjar att mobilförbud i skolor inte har någon betydande effekt på elevers betyg eller mentala hälsa. Studien omfattade 1227 elever från 30 engelska skolor motsvarande högstadie- och gymnasienivå i Sverige.
I undersökningen studerade forskarna hur mobilanvändning påverkade elevernas sömn, klassrumsbeteende, fysisk aktivitet och skärmtid. Resultaten visade inga markanta skillnader mellan skolor med och utan mobilförbud. En detalj som kan peka på en orsak till den minimala skillnaden på akademiska prestationer och välmående är att trots förbudet fortsatte elever i många fall att använda sina mobiler.
Däremot noterade studien att ökad mobilanvändning i allmänhet kan kopplas till sämre mentalt välbefinnande, minskad motion och lägre betyg bland ungdomar.
Studiens huvudförfattare, Dr. Victoria Goodyear, säger att målet inte är att motarbeta mobilförbud, men att förbud i sig inte räcker. Hon konstaterar att fokus måste ligga på att minska hur mycket tid som elever tillbringar på sina telefoner, och att det måste göras mer än att bara förbjuda telefoner i skolorna.