-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
Ingen direkt skillnad
Minimala effekter av mobilförbud i skolan

Att införa mobilförbud i skolan ger minimala skillnader, det krävs fler åtgärder för att minska överdrivet mobilanvändande.
Det är en ny studie som publicerats i publikationen The Lancet Regional Health som avslöjar att mobilförbud i skolor inte har någon betydande effekt på elevers betyg eller mentala hälsa. Studien omfattade 1227 elever från 30 engelska skolor motsvarande högstadie- och gymnasienivå i Sverige.
I undersökningen studerade forskarna hur mobilanvändning påverkade elevernas sömn, klassrumsbeteende, fysisk aktivitet och skärmtid. Resultaten visade inga markanta skillnader mellan skolor med och utan mobilförbud. En detalj som kan peka på en orsak till den minimala skillnaden på akademiska prestationer och välmående är att trots förbudet fortsatte elever i många fall att använda sina mobiler.
Däremot noterade studien att ökad mobilanvändning i allmänhet kan kopplas till sämre mentalt välbefinnande, minskad motion och lägre betyg bland ungdomar.
Studiens huvudförfattare, Dr. Victoria Goodyear, säger att målet inte är att motarbeta mobilförbud, men att förbud i sig inte räcker. Hon konstaterar att fokus måste ligga på att minska hur mycket tid som elever tillbringar på sina telefoner, och att det måste göras mer än att bara förbjuda telefoner i skolorna.