-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Ingen direkt skillnad
Minimala effekter av mobilförbud i skolan
Att införa mobilförbud i skolan ger minimala skillnader, det krävs fler åtgärder för att minska överdrivet mobilanvändande.
Det är en ny studie som publicerats i publikationen The Lancet Regional Health som avslöjar att mobilförbud i skolor inte har någon betydande effekt på elevers betyg eller mentala hälsa. Studien omfattade 1227 elever från 30 engelska skolor motsvarande högstadie- och gymnasienivå i Sverige.
I undersökningen studerade forskarna hur mobilanvändning påverkade elevernas sömn, klassrumsbeteende, fysisk aktivitet och skärmtid. Resultaten visade inga markanta skillnader mellan skolor med och utan mobilförbud. En detalj som kan peka på en orsak till den minimala skillnaden på akademiska prestationer och välmående är att trots förbudet fortsatte elever i många fall att använda sina mobiler.
Däremot noterade studien att ökad mobilanvändning i allmänhet kan kopplas till sämre mentalt välbefinnande, minskad motion och lägre betyg bland ungdomar.
Studiens huvudförfattare, Dr. Victoria Goodyear, säger att målet inte är att motarbeta mobilförbud, men att förbud i sig inte räcker. Hon konstaterar att fokus måste ligga på att minska hur mycket tid som elever tillbringar på sina telefoner, och att det måste göras mer än att bara förbjuda telefoner i skolorna.