-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Majoriteten av användarna berörda – mycket arbete kvar
Sonos vd efter app-fiaskot: Ber om ursäkt och berättar vad som händer nu

Efter massiv kritik och stora brister går nu Sonos vd ut och ber om ursäkt för bolagets nya app och de problem den orsakat användare. Samtidigt berättar han vad som åtgärdats och vad som planeras under resten av året.
Tar man en titt i Apples och Googles appbutiker så har betygen för Sonos app rasat sedan den nya versionen lanserats. Det var inte bara det att Sonos radikalt gjorde om utseendet på appen utan även att den nya appen orsakade stora problem som många gånger gjort att användare har grundläggande problem att alls använda sina Sonos-system. Det här har vi rapporterat om tidigare.
Att Sonos vd nu går ut och ber om ursäkt tyder på att problemen är än mer omfattande än man tidigare medgivit samt att de ännu inte åtgärdats fullt ut.
I meddelandet från Sonos vd Patrick Spence så konstateras att den nya appen lanserades den 7 maj och att “många” användare drabbats av “omfattande problem” som en följd av det. Det är ett mer långtgående erkännande än hans tidigare uttalanden om att “omgörningen av appen krävde mod” och att kritiken mot appen mest rörde kommunikationen kring utrullningen som han tidigare hävdat.
Plågade användare ger plågade Sonos-anställda
Han beskriver nu hur det “inte finns en enda anställd på Sonos som inte plågas av hur de gjort kunder besvikna”. Sedan appens lansering säger han att Sonos släppt uppdateringar med buggfixar, nya funktioner och förbättringar ungefär varannan vecka. Det säger han har gjort att majoriteten av Sonos användare nu har en robust funktionalitet.Värt att påpeka är ju att det erkännandet innebär att en majoritet av alla kunder inte hade det innan åtgärderna genomfördes.
Mycket arbete återstår: Här är tidsplanen
Framöver i ytterligare förbättringsarbete ska stabilitet och bättre musikbibliotek prioriteras under juli och augusti. Sedan ska möjligheten att ändra volym förbättras, gränssnittet, systemstabilitet och felhantering.
I september och oktober vill Sonos fokusera på att förbättra alarm, funktioner i inställningar och möjligheten att redigera kö och spellistor.
Det är av listan med kommande åtgärder tydligt att Sonos har mycket arbete med appen som fortfarande återstår.