-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Hjälp på vägen
Support för de som hamnat efter: PTS vill visa vägen in i det digitala samhället

PTS lanserar telefonsupporten "Ring Digitalidag" för de som halkar efter digitaliseringen
Vårt samhälle blir allt mer digitalt, vilket har fått Post- och telestyrelsen (PTS) att öppna hjälplinjen "Ring Digitalidag" som ett komplement och en hjälp till samhällets ökande digitalisering. Med insatsen hoppas PTS öka tryggheten i användningen av digitala verktyg och minska känslan av stress och utanförskap i ett alltmer digitaliserat samhälle. Tjänsten syftar till att ge personlig vägledning till den som är ny i den digitala världen oavsett om det gäller att lära sig använda e-post, betala räkningar online, boka vårdtider digitalt eller kommunicera via videosamtal. Den som ringer till tjänsten gör det anonymt och kan vid behov även få tips om lokala supportinsatser.
Digitalidag startade 2019 som en satsning av Forum för Omställning, med initiativtagarna Susanne Ackum och Oscar Stege Unger i spetsen. Sedan januari 2024 är verksamheten en del av Post- och telestyrelsen (PTS), vilket möjliggör ett långsiktigt arbete med att främja digital inkludering för alla.
Tjänsten hade premiär idag, och kommer att vara öppen varje tisdag mellan 09.00 och 12.00.