-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Rekord men inte utan problem
Swish når rekord men störningarna fortsätter
Maj blev en rekordmånad för betaltjänsten Swish där man för första gången passerade 100 miljoner betalningar under en månad.
Swish är en av Sveriges mest använda betalningstjänster, och under maj 2025 genomförde Swish över 100 miljoner betalningar, vilket markerar en historisk rekordmånad. Det är också en ökning med 8 procent jämfört med samma månad 2024. Det är bland annat samarbeten med andra företag och användningen av självbetjäning som anges som orsaker till ökningen, Samtidigt har tjänsten drabbats av upprepade svårigheter, enligt SVT har över 180 incidenter drabbat Swish under det senaste året, bland annat en allvarlig överbelastningsattack som gjorde att tjänsten var nere i nästan tre timmar.
Experter menar att digitala tjänster som Swish och BankID är viktiga i vardagen, men att marknaden behöver fler alternativ. I en intervju med SVT lyfter Riksbanken fram att den nuvarande dominansen, där Sveriges största banker äger både Swish och BankID, kan leda till bristande innovation och ökade risker vid störningar.