-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Kurvan vände neråt
Vikbara mobiler inte längre lika heta – vikande försäljning för första gången

För första gången vände försäljningssiffrorna neråt för vikbara mobiler.
Det är inte bara mobilerna som går att vika, även marknaden för vikbara mobiler är nu vikande. Det är statistik från Counterpoint som visar att försäljningen av vikbara mobiler sjönk för första gången. Det handlar visserligen bara om en minskning på en procent under tredje kvartalet jämfört med samma kvartal 2023, men detta trots att både Samsung och Google lanserade nya vikbara mobiler under den perioden.
Samtidigt visar Counterpoints statistik på Samsungs dominans när det handlar om vikbara mobiler då det enbart var Samsungs försäljning som sjönk av de namngivna tillverkarna. Jämfört med tredje kvartalet 2023 sjönk Samsungs marknadsandel med 21 procent, från 70 procent av marknaden till 56 procent.
Den näst största tillverkaren är Huawei som steg med 23 procent från 13 till 15 procent och trea blev Honor som steg med 121 procent till 10 procent. Den största ökningen lyckades Xiaomi åstadkomma som ökade med 185 procent och har nu 6 procent av marknaden.