-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Snabbhopp och bild-i-bild
Youtube lanserar nya premiumfunktioner
Youtube uppges undersöka nya typer av abonnemang, och lanserar nya funktioner som incitament för att betala för tjänsten.
Den senaste tiden har mycket om Youtube handlat om tjänstens arbete med att ta hand om annonsblockerande program, men tjänsten har även annat på gång.
För att försöka locka fler användare att betala för premiumversionen av tjänsten arbetar man bland annat med att lansera nya funktioner för sina betalande användare. En sådan funktion använder sig av artificiell intelligens för att skapa en intelligent version av att hoppa framåt i videor. Genom att dubbeltrycka på en spelande video kommer uppspelningen att hoppa framåt till de delar av videon som flest användare tittar på. För tillfället finns tjänsten enbart tillgänglig för Android-användare i USA, men är på gång även till andra marknader och till Ios. Man lägger även till möjligheten att titta på Shorts-videor som bild-i-bild för att inte missa något.
En annan sak som Youtube introducerar är möjligheten för premiummedlemmar att testa experimentfunktioner. Det omfattar för tillfället funktioner som smarta nedladdningar av Youtube Shorts och en ny design på tittarsidan på webben. För amerikanska användare finns även möjligheten att testa en konversations-AI för att hitta innehåll och svara på frågor.
Man ska även undersöka eventuella nya former av abonnemang, bland annat möjligheten att dela abonnemang med andra på sätt som inte faller under reglerna för det befintliga familjeabonnemanget.