-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Det ska vara öppet för alla
EU ger Apple ny varning
Apple har än en gång hamnat i blåsväder då EU anklagar Apple för olovlig geoblocking.
Europeiska kommissionen och EU:s avdelning för konsument riktar anklagelser mot Apple för vad man kallar olovlig geoblocking, vilket innebär att innehåll begränsas baserat på användarens fysiska plats. Enligt rapporter har geoblocking förekommit i flera av Apples tjänster, inklusive App Store, Apple Music, Books, Podcasts, Arcade och iTunes Store.
EU-kommissionen hävdar att Apple har infört begränsningar som diskriminerar europeiska konsumenter beroende på var de bor, och man uppmanar nu Apple att följa unionens regler mot geoblocking.
I sitt tillkännagivande om varningen påpekar man att Apples tjänster har olika gränssnitt beroende på land, och att användare endast kan få tillgång till gränssnittet för det land där kontot registrerades. Betalningar kan endast genomföras med ett kontokort från det land där kontot skapades. Dessutom ger App Store inte tillgång till innehåll från andra länder, även om användaren reser inom EU eller EES.
Apple har nu en månad på sig att svara på anklagelserna. Om företaget inte ändrar sitt beteende kan de lokala myndigheterna i respektive länder vidta åtgärder.