-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
Inte längre på väg ner
Försäljningen av surfplattor vänder uppåt

Apple och Samsung i täten när försäljningen av surfplattor stiger.
Efter att under lång tid ha haft en stadig nedgång har försäljningen av surfplattor vänt uppåt. Det är siffror från IDC för andra kvartalet 2024 som uppvisar positiv statistik jämfört med samma kvartal året innan, och sett till antal sålda enheter och marknadsandelar är det Apple och Samsung som ligger överst.
Störst är Apple som under det andra kvartalet 2024 12,3 miljoner enheter jämfört med 10,4 miljoner enheter året innan, vilket är en ökning med 18,2 procent. Marknadsandelen sjunker däremot från 37,0 procent till 35,8 procent.
Samtidigt ökade Samsung sin försäljning från 5,8 miljoner enheter till 6,9 miljoner enheter – en ökning med 18,6 procent men även hör sjönk marknadsandelarna från 20,6 till 20,1 procent.
Några som däremot ökade både försäljningen och marknadsandelarna var Huawei och Xiaomi. Xiaomi ökade sin försäljning med 94,7 procent till 2 miljoner enheter, och marknadsandelen från 3,7 till 5,8 procent vilket placerar dem på femte plats. Huawei, på fjärde plats, ökade med 40,3 procent till 2,3 miljoner enheter och en marknadsandel på 6,8 procent.
Lenovo på tredje plats ökade försäljningen med “bara” 16,7 procent till 2,5 miljoner enheter och en marknadsandel på 7,3 procent.