-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Falska sms i omlopp
Freja varnar för bedragare
Många har fått bluff-SMS från bedragare som utger sig för att vara Freja. Här är stegen för att dubbelkolla ditt Freja-konto och se till att allt ser rätt ut.
Under den senaste veckan har falska sms cirkulerat som påstår att mottagaren registrerat ett Freja-konto. Meddelandena är bedrägeriförsök och kommer inte från Freja.
Bedragarna ber mottagaren ringa ett telefonnummer, vilket inleder ytterligare bedrägeriförsök. Freja uppmanar alla att ignorera dessa sms och aldrig följa instruktionerna i dem.
Den som vill kontrollera sitt Freja-konto kan logga in på Mina Sidor med sin Freja-elegitimation. Där visas registrerade uppgifter, vilken telefonmodell som är kopplad och vilken ID-handling som användes vid registreringen. Under Menyvalet Min historik syns alla aktiviteter, inklusive avböjda inloggningar och underskrifter.
Freja skickar aldrig meddelanden som ber användaren använda sin e-legitimation på det sätt som de falska SMS:en gör. För frågor eller support är telefonen öppen alla dagar klockan 08–22 på 08-38 88 58, alternativt via e-post på support@frejaeid.com.