-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Annons, var går vänta
Långa Youtube-annonser skapar frustration

Timslånga annonser frustrerar användare, men det är oklart vad som ligger bakom fenomenet.
Youtube visar annonser för icke betalande användare, men nu rapporterar användare om upp till en timme långa annonser som inte går att hoppa förbi.
Det är dock oklart vad som egentligen orsakar problemet som enbart drabbar icke betalande användare. De två ledande teorierna handlar om användandet av programvara för att blockera annonser, så kallade adblockers.
Den ena teorin är att Youtube lyckas identifiera när någon använder en adblocker och därmed med avsikt visar extra långa annonser för dessa användare. Publikationen Android Authority har fått ett uttalande från Youtube om saken där företaget bara konstaterar att “Annonser är en viktig livlina för våra skapare som hjälper dem att driva och utveckla sina företag. Det är därför användningen av reklamblockerare bryter mot YouTubes användarvillkor. Vi har lanserat en global insats för att uppmana tittare med annonsblockerare aktiverade att tillåta annonser på YouTube eller prova YouTube Premium för en annonsfri upplevelse.” Med andra ord inte något direkt svar om saken, även om de varken erkänner eller förnekar.
Den andra teorin är att det kan vara en eller flera adblockers som själva oavsiktligt åstadkommer problemet via en bugg eller annan oavsiktlig miss i programmet. Detta kommer sig av att det förekommer rapporter där även betalande Youtube Premium-användare får se annonser när de använder sig av adblockers.