-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Annons, var går vänta
Långa Youtube-annonser skapar frustration

Timslånga annonser frustrerar användare, men det är oklart vad som ligger bakom fenomenet.
Youtube visar annonser för icke betalande användare, men nu rapporterar användare om upp till en timme långa annonser som inte går att hoppa förbi.
Det är dock oklart vad som egentligen orsakar problemet som enbart drabbar icke betalande användare. De två ledande teorierna handlar om användandet av programvara för att blockera annonser, så kallade adblockers.
Den ena teorin är att Youtube lyckas identifiera när någon använder en adblocker och därmed med avsikt visar extra långa annonser för dessa användare. Publikationen Android Authority har fått ett uttalande från Youtube om saken där företaget bara konstaterar att “Annonser är en viktig livlina för våra skapare som hjälper dem att driva och utveckla sina företag. Det är därför användningen av reklamblockerare bryter mot YouTubes användarvillkor. Vi har lanserat en global insats för att uppmana tittare med annonsblockerare aktiverade att tillåta annonser på YouTube eller prova YouTube Premium för en annonsfri upplevelse.” Med andra ord inte något direkt svar om saken, även om de varken erkänner eller förnekar.
Den andra teorin är att det kan vara en eller flera adblockers som själva oavsiktligt åstadkommer problemet via en bugg eller annan oavsiktlig miss i programmet. Detta kommer sig av att det förekommer rapporter där även betalande Youtube Premium-användare får se annonser när de använder sig av adblockers.